Jaarverslag 2023

Foto: Opening van het jongerenkamp in Oeganda. Jonge vakbondsleden en -leiders uit Oeganda, Kenia en Nederland kwamen bijeen om kennis en ervaringen uit te wisselen. Het kamp werd mede mogelijk gemaakt door het FNV internationale solidariteitsfonds.

In het jaarverslag blikken we terug op hoe wij met onze partners gewerkt hebben aan verbeteringen in werkomstandigheden en -voorwaarden van miljoenen mensen in Afrika, Azië, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika. Ook laten we de ontwikkelingen binnen onze organisatie zien en de financiële verantwoording.

Wat we doen

Mondiaal FNV ondersteunt werkers wereldwijd in hun strijd voor eerlijk werk. Iedereen heeft recht op goede en veilige arbeidsomstandigheden, een leefbaar loon collectieve onderhandelingen. Daarom streven wij naar een wereld waarin sterke vakbonden in staat zijn om fatsoenlijk werk voor iedereen te garanderen.

Voorwoord

Het doet ons goed om te melden dat we in 2023 samen met onze partners in Afrika, Azië, Latijns-Amerika en MENA via het VMP-programma de arbeidsomstandigheden voor duizenden werkers verbeterden en dat we positieve beleidsveranderingen bereikten voor zelfs miljoenen mensen.

Lees door

Jaarverslag 2023

Jaarverhalen

Bijzondere gebeurtenissen in woord en beeld

Sociaal jaarverslag

Terugblik op ontwikkelingen binnen de organisatie

Financieel jaarverslag

De cijfers van 2023

Kennisuitwisseling

“Mondiaal FNV faciliteert regelmatig kennis- & solidariteitsuitwisselingen voor en door partners. Bijvoorbeeld jongeren in de vakbond die samenkomen in Oeganda. Collega’s in de palmolieproductie in Colombia, Indonesië, Nederland. Deze uitwisseling is belangrijk: het inspireert en versterkt mensen.” Karen Brouwer, directeur.

Jaarverhalen 2023

Jaarverhalen 2023

2023 in een paar cijfers

In 2023 werkten we samen in 117 projecten met 56 internationale partners: vakbonden en arbeidsngo's. In het VMP-programma verbeterden we samen de arbeidsomstandigen 244.005 werkers via 915 cao's en droegen we bij aan 10 verbeterde arbeidswetten en positieve beleidsveranderingen voor 5,1 miljoen mensen.

Resultaten VMP-programma in vogelvlucht

Vrouwen aan het werk bij een rozenkwekerij in Oeganda

Mondiaal FNV ontvangt geld uit het Vakbondsmedefinancieringsprogramma (VMP) van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Daardoor kan bloemenvakbond UHISPAWU in Oeganda betere arbeidsvoorwaarden afspreken voor de werkers bij een rozenkwekerij, die onze bossen rozen maken. Foto: Jan Banning.

VMP 2023 kort in cijfers

VMP 2023 kort in cijfers