Jaarverslag 2023

Met plezier presenteren wij hier ons jaarverslag 2023.

Portretten door Jan Banning van vrouwen werkzaam in de bloemenindustrie in Oeganda

Impact in vogelvlucht

Het doet ons goed om te melden dat we in 2023 samen met onze partners in Afrika, Azië, Latijns-Amerika en MENA via het VMP-programma de arbeidsomstandigheden voor 244.005 werkers verbeterden via 915 cao’s en dat we positieve beleidsveranderingen via arbeidswetgeving bereikten voor 5,1 miljoen mensen.

Veel uitwisseling van kennis en solidariteit

Terugkijkend op 2023 zien we op verschillende fronten uitwisseling van kennis en solidariteit plaatsvinden, iets wat Mondiaal FNV graag faciliteert. Uitwisseling door vakbonden op de klimaattop in Dubai, jongeren in de vakbond die samenkomen in Oeganda, uitwisseling tussen collega’s in de palmolieproductie in Colombia, Indonesië, Nederland. Deze laatste collega’s ontvingen we een week lang in Utrecht, waar we samen kennis en ervaring uitwisselden en officieel het Palm Oil Workers United netwerk oprichtten. Hun inspirerende en persoonlijke verhalen vind je terug in onze Jaarverhalen 2023.

‘Anti-wegkijkwet’

Op de valreep van 2023 bereikten de EU-lidstaten en het Europees Parlement een politiek akkoord over regels die bedrijven verplichten om misstanden als kinderarbeid, klimaatschade en moderne slavernij tegen te gaan. In de wandelgangen ook wel de ‘Anti-wegkijkwet genoemd’. Ook in Nederland werd hard gewerkt aan dergelijke wetgeving, waar Mondiaal FNV zich actief voor inzette. Onze allereerste podcast, met de titel ‘Rana Plaza. Waar geen wil is, is een wet?’ ging hierover, met een panel met o.a. FNV-voorzitter Tuur Elzinga en Europarlementariër Lara Wolters, initiatiefnemer van de Europese wet. Na een aanvankelijke, verbijsterende blokkering door EU-lidstaten van het politieke akkoord, kwam de wet toch, in afgeslankte vorm, in maart 2024. Hoe het met de Nederlandse wet afloopt, is de vraag. Maar de podcast kun je terugluisteren via de Jaarverhalen 2023.

Portretten collega's wereldwijd

Zelfbewust kijkt ze je aan: een jonge vrouw werkzaam bij de grootste rozenteler in Oeganda. Goede kans dat je jouw boeket rozen maakt, want de rozenteler exporteert bijna 100% van zijn rozen naar Nederland. Zij is een van de vrouwen die voor de camera van fotograaf Jan Banning stond. Speciaal voor Mondiaal FNV ging Banning naar Oeganda en Rwanda. In Oeganda maakte hij portretten van vrouwen die werken bij de rozenteler. Hij fotografeerde ze tijdens hun werk en thuis met hun familie. Hetzelfde deed hij in Rwanda, waar hij portretten maakte van vrouwen werkzaam in de bouw. De meeste van de geportretteerde vrouwen zijn bikkels, actief voor de vakbond. Ze verdienen een schijntje maar organiseren vrouwen, trainen hen in arbeidsrechten en in het omgaan met (seksuele) intimidatie. Onze consultant Hope deed interviews met de vrouwen.

Fototentoonstelling

De foto’s en interviews leverden prachtige portretten op, waar we een mobiele tentoonstelling van maakten. De tentoonstelling was al te zien in Den Haag tijdens de Shaping Feminist Foreign Policy Conference 2023 van het ministerie van Buitenlandse Zaken, op het FNV Internationale solidariteitsfestival en in diverse vakbondshuizen in het land.  De portretten zijn te vinden in onze inspirerende Jaarverhalen 2023.

Samenwerken loont

In november 2023 verhoogde de overheid in Bangladesh het maandelijkse minimumloon voor Ready Made Garment (RMG)-werknemers naar BDT 12.500 (€ 96). In de aanloop hiernaartoe faciliteerde het STITCH-programma, waarin Mondiaal FNV met ETI en Fair Wear Foundation samenwerkt in Bangladesh, de samenwerking tussen vakbonden in dit land om zo de druk op alle niveaus op te voeren en een minimumloon van 23.000 BDT (€ 178) voor RMG-werknemers voor te stellen. Met de steun van STITCH werd een reeks activiteiten georganiseerd waaronder rondetafelgesprekken, een nationale conferentie en persconferenties om te pleiten voor de verhoging van het minimumloon. De samenwerking tussen verschillende organisaties loonde: het minimumloon werd met 56,2% verhoogd. Hoewel dit nog steeds geen leefbaar loon is, is het wel een echte vooruitgang.  In de jaarverhalen lees je in een interview met Nazma Akter, onze partner in Bangladesh, over het verhaal achter ‘Made in Bangladesh’.

Dank aan onze partners, donateurs en belanghebbenden

Tot slot willen we onze dank uitspreken aan al onze partners, donateurs en belanghebbenden die ons het afgelopen jaar hebben gesteund in ons werk. We blijven ons inzetten voor de rechten van werkers over de hele wereld en we kijken ernaar uit om ons werk in de komende jaren voort te zetten.

In dit jaarverslag laten we een aantal voorbeelden van ons werk zien. Veel leesplezier!

Tuur Elzinga,                                 Karen Brouwer,
       Voorzitter Mondiaal FNV              Managing Director Mondiaal FNV