Ruim 250 miljoen arbeiders legden India plat

Door Redactie 3 december 2020

Ondanks de repressie legden Indiase vakbonden met een gezamenlijke algemene staking van arbeiders en boeren het land plat. Meer dan 250 miljoen arbeiders namen deel aan de staking van 26 en 27 november. Via een internationale online petitie kun je solidair met hen zijn.

Foto: IndustriALL

Indiase vakbonden veroordeelden de arrestaties van arbeiders- en boerenleiders in het hele land terwijl ze samen demonstreren in een van de grootste landelijke algemene stakingen ooit. Indiase vakbondsleiders deden een oproep aan de regering om de arbeidswetgeving tegen arbeiders en de landbouwwetten tegen boeren in te trekken. Het zou de grootste massale mobilisatie van industrie- en landarbeiders en boeren in het hele land zijn.

Toon je solidariteit met de collega's in India, teken de petitie

Grootschalige repressie door de regering

Overal in het land namen zowel werknemers uit de publieke als de particuliere sector deel aan de staking. De alliantie van meer dan 250 boerenorganisaties, All India Kisan Sangharsh Co-ordination Committee (AIKSCC), verleende steun aan de vakbondsstaking en de vakbonden breidden hun steun uit naar de mobilisatie van het boerenprotest ‘Chalo Delhi’ (Go to Delhi) op 26 en 27 november. Boeren protesteren tegen recente anti-boerenwetten die de minimale steunprijs van de overheid voor landbouwproducten zouden intrekken, met ernstige gevolgen voor het inkomen en de middelen van bestaan ​​van boeren.

Geweld door politie

Vakbondsleiders uitten hun bezorgdheid over het feit dat de regering, met Covid-19 als excuus, zich schuldig maakt aan grootschalige repressie. De politie gebruikte geweld in een poging honderdduizenden arbeiders en boeren tegen te houden die op weg waren naar de Indiase hoofdstad Delhi om er op 26 en 27 november vreedzaam te demonstreren in de hoofdstad.

“Misbruik van Covid-19 en een verkeerd economisch beleid tegen mensen hebben miljoenen in de ellende geduwd. Deze staking en de gezamenlijke actie met boeren zullen een sterk signaal afgeven aan de overheid om een werknemers- en mensgericht beleid te voeren.”

(Sanjay Vadhavkar van internationale vakbond IndustriALL)

“De eisen van Indiase vakbonden zijn oprecht, vooral in de huidige situatie met hoge werkloosheid en banenverlies, die nog zijn verergerd door de pandemie die de wereld, en in het bijzonder India, teistert. De regering moet naar de vakbonden luisteren en een echte dialoog voeren om problemen op te lossen.”

(IndustriALL-voorzitter Valter Sanches)

Eisenlijst bonden

De bonden hebben gezamenlijk een handvest met eisen aan de regering-Modi opgesteld:

• Directe geldoverdracht van 7500 roepies (101 US dollar) aan alle gezinnen die minder verdienen dan de inkomstenbelastingdrempel;
  • Elke maand 10 kilo gratis rantsoen per persoon voor iedereen in nood;
  • Uitbreiding van de Mahatma Gandhi National Rural Employment Guarantee Act (voor werkgelegenheid) van de huidige 100 dagen naar 200 dagen werken op het platteland met hogere lonen, en uitbreiding van dit programma naar stedelijke gebieden;
  • Intrekking van alle wijzigingen in de arbeidswetgeving en de wetten tegen boeren;
  • De privatisering van bedrijven in de publieke sector stoppen, inclusief die in de financiële sector;
  • De gedwongen vervroegde pensionering van ambtenaren en werknemers in de publieke sector intrekken;
  • Zorgen voor een pensioen voor iedereen en herstel een eerdere pensioenregeling.

Teken mee!

De internationale sectorbonden en de internationale vakbeweging zijn een Act Now-campagne gestart om de solidariteit met de Indiase bonden te tonen. ‘Veel deelstaten in India gebruiken de corona-crisis als een excuus om arbeidswetten op te schorten en de rechten van werknemers aan te vallen terwijl de centrale regering van Narendra Modi haar aanval op de vakbeweging voortzet’, zo stellen zij. ‘Uttar Pradesh, Madhya Pradesh, Gujarat en Himachal Pradesh hebben ingrijpende wijzigingen aangekondigd, waarbij de werktijden zijn verhoogd van 8 naar 12 uur, contracten voor bepaalde tijd zijn ingevoerd en de arbeidswetgeving is opgeschort of vrijgesteld. Veel andere staten hebben ook veranderingen doorgevoerd.’ Betrokken kunnen een mail ondertekenen die de Indiase regering duidelijk maakt dat ze solidair zijn met de werknemers in India.

Bronnen:

IndustriALL