Wat een jaar was 2023 voor ons op de Nederlandse luchthavens! Samen hebben we geweldige successen geboekt: hogere lonen, meer vaste contracten en werkplekken die schoner en veiliger zijn. En weet je wat het mooie is? Dat hebben we samen bereikt!
Burak Kilit (29) over zijn werk als platformmedewerker van KLM op Schiphol, de invloed van zijn jeugd op zijn drijfveren en zijn actieve lidmaatschap van de FNV.
Lees het verhaalTchiyo Bluming (61) ondervond aan den lijven hoe belangrijk het is om als werknemer je rechten te kennen.
Lees het verhaalGlen Bruynius (51) over zijn werk als schoonmaker op Schiphol en het delen van zijn kennis over het FNV-lidmaatschap.
Lees het verhaalVoor ruim 25 duizend werkers op Nederlandse luchthavens streden we samen voor een hoger loon. We ondertekenden een nieuw sociaal akkoord met afspraken over leefbaar loon, minder concurrentie over de rug van medewerkers en reis- en parkeerkosten. Ook bleven we aandacht vragen voor veilig en gezond werk.
Maar laten we eerlijk zijn, we zijn er nog niet.
De ingeslagen weg omhoog moet door. Samen blijven we de luchthavens en airlines oproepen de luchtkwaliteit waarin we werken te verbeteren. Samen blijven we ervoor strijden dat werkers met een zwaar beroep eerder met pensioen kunnen. En samen gaan we ook dit jaar voor een leefbaar loon.
Waarom wij blijven strijden voor iedereen op de Nederlandse luchthavens, lees je op deze pagina. Doe jij ook mee?
~ Tchiyo, Burak en Glen
Al in 2020 kaartte FNV aan dat de omstandigheden op Schiphol erg ongezond zijn om in te werken met verhoogde risico’s op kanker en hart- en vaatziekten. Onlangs werden we gesterkt in onze mening door de uitspraak van de arbeidsinspectie. Na onderzoek blijkt de uitstoot van vliegtuigen inderdaad kankerverwekkend. Dit moet anders en FNV gaat daar vol voor: actieve leden stellen dit probleem aan de kaak in de media, bij de arbeidsinspectie en bedrijven zelf. Ook in 2024 gaat die strijd door.
Als je zwaar werk doet op de Nederlandse luchthavens, moet je eerder kunnen stoppen met werken. Daarom is het belangrijk dat de RVU-regeling blijft bestaan en verbeterd wordt. Het kan niet zo zijn dat met het opschuiven van de pensioenleeftijd mensen, die lang een fysiek of een mentaal zwaar beroep hebben gehad, de dupe zijn. In 2024 maken FNV-leden zich samen hard om de RVU-regeling te behouden en te verbeteren. Ook bereiden we ons voor op de collectieve rechtszaak, waarmee we Schiphol aansprakelijk stellen voor werkers die ziek zijn geworden door hun werk op de luchthaven.
Schiphol is jarenlang voor goedkoop gegaan: via grote aanbestedingen moest alles wijken voor de prijs. Er ontstond een race naar beneden. Die race naar beneden is gekeerd, de weg naar boven is ingezet. We hebben afgedwongen dat het over meer moet gaan dan over prijs: het moet gaan over kwaliteit en goede arbeidsvoorwaarden. We zijn er nog niet, maar de eerste stappen zijn gezet.
Schiphol is een soort burgemeester op Schiphol: zij bepalen regels waar iedereen zich aan moet houden. Van een minimumbezetting tot afspraken over uitzendkrachten. Sinds 2022 zitten kaderleden en onderhandelaars van FNV structureel aan tafel met de Schiphol Group.
De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.
Statistische cookies
:Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.
Marketing cookies
:Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.