‘In het Turks zeggen we: “Bir elin nesi var, iki elin sesi var” – Wat is de waarde van één hand, als je weet dat twee handen geluid kunnen maken.’ Aan het woord is Burak Kilit, als hij het heeft over de kracht van samenwerking. ‘Hoe groter de groep, hoe meer je bereikt.’ We spraken met de platformmedewerker van KLM over de invloed van zijn jeugd op zijn drijfveren, zijn dynamische werk op Schiphol en zijn actieve lidmaatschap van de FNV.
‘Mijn vader werkte jarenlang in de soepfabriek van Honig. Ze maakten daar van die kant-en-klare soepen. Omdat hij slecht Nederlands sprak, kon hij niet zo goed voor zichzelf opkomen. Ik heb altijd gewild dat hij daarbij hulp had gekregen.’ Anno 2024 is Burak zelf die hulp voor vele collega’s die de Nederlandse taal nog niet helemaal beheersen.
“Bir elin nesi var, iki elin sesi var” – Wat is de waarde van één hand, als je weet dat twee handen geluid kunnen maken.
De situatie waarin zijn vader vroeger zat, is voor Burak altijd de grootste drijfveer geweest om anderen te helpen. ‘Ik werkte al eerder voor KLM, maar besloot dat ik toch wat anders wilde. Ik wilde meer voor mensen betekenen. Toen kwam ik als teamleider in de zorg terecht. Een erg dankbare baan, maar toch was het niet vol te houden.’ De zorgen van zijn zieke cliënten nam hij mee naar huis. ‘Dat was mentaal te belastend voor me, dus toen ben ik daar gestopt.’
Via via kwam hij weer terecht bij KLM. Opnieuw ging hij aan de slag als platformmedewerker. ‘Die hele luchthaven is toch wel een dynamische werkplek, hoor. Ja, je doet vaak hetzelfde werk, maar omdat de omgeving zo dynamisch is, blijft het toch leuk. En ik heb een leuk team, hè, dat is ook belangrijk.’
Op dagelijkse basis is Burak verantwoordelijk voor het laden en lossen van vliegtuigen. Bagage, post en vracht voornamelijk. Hij heeft daarbij wel meer verantwoordelijkheden dan in de vorige periode dat hij op de luchthaven werkte. ‘Door een aantal trainingen die ik gevolgd heb, ben ik soms ook verantwoordelijk voor het opstarten van het proces van het binnenhalen van kisten. Als de coördinator te laat op het platform komt bijvoorbeeld.’
‘Word ik er dan over vijf jaar uitgegooid?
Naast zijn dagelijkse werk is Burak dus ook actief lid bij de FNV. ‘Mijn vrouw Sena vindt dat ik te veel praat. In mijn samenwerking met de mensen van de vakbond komt dat dan juist weer goed van pas’, grapt hij. ‘Dat ik mensen wilde helpen, veranderde niet toen ik van de zorg weer terechtkwam bij KLM. Ik heb collega’s die minder mondig zijn. Voor hen steek ik graag mijn nek uit. Misschien is helpen trouwens niet eens het goede woord. Ik help ze wel, maar niet door hun hand vast te houden, maar door te laten zien hoe ze zichzelf kunnen helpen, voor zichzelf kunnen opkomen.’
Bij KLM kreeg Burak een vijfjaarscontract. Hoewel hij direct tekende, bekroop hem al snel een gevoel van stress. ‘Word ik er dan over vijf jaar uitgegooid? Kan ik dan wel een huis kopen met mijn vrouw? Ik had haar net ten huwelijk gevraagd, en dan wil je samen wel een mooi plekje uitzoeken.’
Hij kwam er op zijn werk achter dat hij niet de enige was met zorgen over dat vijfjaarscontract. ‘Kijk, die vastigheid voor vijf jaar lijkt mooi, maar die tijd vliegt om natuurlijk.’ Omdat hij zichzelf en collega’s meer gunde, verzamelde hij gelijkgestemden om zich heen. ‘Dat vijfjaarscontract moest eruit.’ Collega Ufuk Ayranci wees hem op de vakbond, waar hij gelijk lid van werd. Op de werkvloer begon hij op te vallen door zijn mondigheid. ‘Ik werd uitgenodigd voor een bijeenkomst van de FNV in de Beurs van Berlage. Zo kwam ik ook in contact met organizers en bestuurders.’
Als lid van de vakbond leerde Burak hoe je mensen om je heen verzamelt, hoe je hen activeert en zo tot echte veranderingen komt. ‘De laatste jaren is ons dat goed gelukt, dat strijden voor verandering, verbetering.’ In 2023 verliep de cao voor grondmedewerkers van KLM. ‘Ik ben er trots op dat we samen met actieve vakbondsleden gezorgd hebben voor een gemiddelde loonsverhoging van 10,5%. Dat voelt goed.’
Op de werkvloer hoorde hij dat die nieuwe cao ook zo beleefd wordt. ‘Collega’s zien dit echt als positieve verandering. Niet alleen die loonsverhoging, maar ook mijn stokpaardje, die vijfjaarscontracten. Weg ermee. Ze worden niet meer uitgedeeld.’ Dat betekent overigens niet dat KLM iedereen meteen een vast contract heeft gegeven. ‘Iedereen kan een TOP-gesprek aanvragen bij de teamleider. Die geeft aan of je wel of niet een vast contract krijgt. Als het antwoord nee is, heb je tot oktober 2024 om te laten zien dat je het toch waard bent. Zo krijgt de meerderheid een vast contract.’
Dat vaste contract gaat bij veel collega’s voor extra zekerheid zorgen, vertelt hij. ‘Maar we zijn er nog niet, hoor. Voor 2024 staat er weer veel op de to-do-lijst. Het belangrijkste? Dat is voor mij toch wel de uitstoot van vliegtuigen. Nu die kankerverwekkend is verklaard, moet dat echt zo snel mogelijk aangepakt worden.’
Dat hij dat niet in zijn eentje kan aanpakken is een understatement. ‘We hebben iedereen nodig, elke collega. Alleen als we samen een vuist vormen, kunnen we KLM en Schiphol bewegen de uitstootproblemen aan te pakken. Ik roep iedereen dan ook op om lid te worden. ‘Bir elin nesi var, iki elin sesi var!’
Ben je na het lezen van dit verhaal geïnteresseerd geraakt in een lidmaatschap? Klik dan op de button hieronder, vul je gegevens in en we nemen telefonisch contact met je op.