‘Collectieve problemen moet je samen oppakken’

Schoonmaker bij Asito Glen Bruynius (51)

Je zou Glen een oude rot in het vak kunnen noemen: hij werkt al 25 jaar als schoonmaker op Schiphol. Toch zal het werk hem nooit vervelen. ‘Ik heb een mooie baan op een mooie locatie met fijne collega’s en ik ga elke dag met plezier naar m’n werk.’ Toch vindt hij het belangrijk actief te zijn binnen de vakbond.

Samen sterker

‘Asito - het bedrijf waar ik werk - houdt zich netjes aan de cao, maar het kan altijd beter. Als je ergens tegen aanloopt kun je wel in je eentje naar je baas stappen, maar negen van de tien keer is jouw probleem ook het probleem van anderen. En collectieve problemen moet je samen oppakken.’   

Van NS naar Schiphol

Zijn carrière op de luchthaven begon op 1 oktober 1999, hij weet het nog precies. ‘Ik had een leidinggevende functie op een rangeerterrein van NS in Lelystad, maar was toe aan een nieuwe uitdaging. Op Schiphol werken leek me een mooie uitdaging, dus die kans heb ik met beide armen aangenomen.’

'Blijkbaar deed ik het goed, want ik bleef gevraagd worden voor zulke dingen. Het heeft me een stuk zekerder gemaakt.’

Kennis delen

In het begin werkte hij er voor schoonmaakbedrijf EW. Daar waren de werkomstandigheden minder goed. ‘Toen ik zes jaar op de luchthaven werkte, zo rond 2005, hoorde ik van een collega over de FNV. Als je daar lid werd, zou je beschermd zijn op je werk. Waartegen je beschermd was, wist ik niet helemaal, maar ik ben toch maar lid geworden. Intussen weet ik beter en deel ik die kennis volop.’

Van dat lidmaatschap heeft hij tot op de dag geen spijt. ‘In 2009 staakten we voor een reiskostenvergoeding. Die kwam er. In 2010 waren er landelijke stakingen in de schoonmaakbranche. Ook daar kwamen betere arbeidsvoorwaarden uit.’

Zekerder door te spreken 

Toen hij en zijn collega’s in 2012 weer in een staking terechtkwamen, werd hij actief FNV-lid. ‘Wel tegen de verwachting in hoor. Door een FNV-medewerker werd ik gevraagd het woord te voeren namens collega’s, maar ik had er helemaal geen zin in. Veel te onzeker. Blijkbaar deed ik het goed, want ik bleef gevraagd worden voor zulke dingen. Het heeft me een stuk zekerder gemaakt.’

Het opkomen voor anderen, wakkerde bij Glen een vlammetje aan. Ook privé ging hij zich voor anderen inzetten. ‘Ik ben opgegroeid tussen Roma, een etnische minderheid met hun eigen cultuur, taal en geschiedenis. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden velen van hen weggevoerd naar kampen. Een groot deel is nooit teruggekomen.’

Namens hen voerde ik het woord bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Met het door het ministerie beschikbaar gestelde geld, richtten we een vereniging op die opkomt voor de rechten van Roma en Sinti.’ Intussen heeft hij die rol wat teruggebracht om zich volledig op zijn werk op Schiphol en zijn actieve lidmaatschap bij de FNV te kunnen richten.

Inflatie

Ook in 2023 was wat dat betreft weer een actief vakbondsjaar. ‘Door de hevige inflatie werd alles duurder, dus we moesten in actie komen. De cao werd onder druk van acties opengebroken en we hebben uiteindelijk in totaal 10,5% loonsverhoging tot de zomer van 2024 afgesproken. Dat was geen gemakkelijke opdracht, maar het lukte ons wel. Ook daar ben ik trots op.’

'Maar weet je wat het is? De FNV dat zijn wij zelf. De werkers, de leden.'

Die cao verloopt komende zomer, dus ook 2024 wordt een druk jaar. ‘De afgelopen tijd hebben we in allerlei regio’s gesprekken gevoerd met schoonmakers. Wat vinden zij belangrijk? Op basis van de input die we daar hebben opgehaald, gaan we aan de slag met een top 5, die we in de voorstellenbrief aan de werkgevers gaan voorleggen.’ Loon zal waarschijnlijk op één staan, zo verwacht Glen. ‘Toch spelen er meer dingen. Werken in de schoonmaak is fysiek erg belastend. De hele dag ben je in de weer. Dat heeft zijn effect op je schouders, je knieën en andere gewrichten. Hoe haal je dan gezond je pensioen?’

Wij zijn de vakbond

Glen vindt het fijn om bij die strijd ondersteuning te krijgen van de FNV. ‘Er zijn collega’s die denken dat de FNV alles voor ons kan verbeteren, alsof de FNV een club is die aan een paar knoppen kan draaien en dat dan alles geregeld is. Maar weet je wat het is? De FNV dat zijn wij zelf. De werkers, de leden. Ja, we krijgen ondersteuning vanuit FNV als organisatie, maar we moeten het als schoonmakers wel zelf doen.

Laat elke schoonmaker op Schiphol zich dus snel aanmelden bij de FNV, zodat we er bij de komende cao-onderhandelingen weer het maximale uit kunnen halen.’

 


Geïnteresseerd in een lidmaatschap?

Ben je na het lezen van dit verhaal geïnteresseerd geraakt in een lidmaatschap? Klik dan op de button hieronder, vul je gegevens in en we nemen telefonisch contact met je op.

 

Ik heb interesse in een FNV-lidmaatschap

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.