Arbeidsmarktdiscriminatie

Samen werken aan een discriminatievrije generatie

Discriminatie op de arbeidsmarkt is helaas nog steeds een probleem in Nederland. Eén op de tien mensen heeft er mee te maken. Mensen worden gediscrimineerd onder andere op basis van hun gender, huidskleur, leeftijd, handicap, geloof of seksuele voorkeur. Dit gebeurt op drie momenten in een loopbaan. Lees op deze pagina welke drie.

Samen werken aan een discriminatievrije generatie

Discriminatie op drie momenten in een loopbaan

• Bij werving en selectie: het hele proces van iemand aannemen, van de vacaturetekst tot de keuze voor een kandidaat.
  • Doorgroei: kansen voor werknemers om bijvoorbeeld meer uren te werken of promotie te maken. Ook speelt een goede balans tussen werk en privé een rol.
  • Uitstroom: het verlaten van een organisatie.

De FNV wil dat dit verandert. Hoe wij daaraan bijdragen? Dat lees je in ons mission statement 'samen werken aan een discriminatievrije generatie’. Dit statement lees je verderop op deze pagina.

Arbeidsmarktdiscriminatie is een groot probleem

Eén op de tien werknemers heeft met arbeidsmarktdiscriminatie te maken. Er zijn veel voorbeelden van arbeidsmarktdiscriminatie. Een greep uit de cijfers die bekend zijn:

Leeftijdsdiscriminatie:

• Van de werkzoekenden die discriminatie ervaren, zegt 56% dat dit om leeftijd gaat.

Culturele identiteit:

• Mensen met een migratieachtergrond hebben 17,3% minder vaak een vast contract, verdienen minder, hebben minder invloed op hun werk en hebben twee tot drie keer vaker te maken met fysiek geweld.
  • Zwarte mensen, moslims en anderen met een migratieachtergrond worden vaak benadeeld bij sollicitaties.

Gender:

• Vrouwen verdienen gemiddeld 13% minder dan mannen.
  • 43% van de zwangere werknemers had te maken met zwangerschapsdiscriminatie.

Arbeidsbeperking:

• 40% van de mensen met een beperking ervaart discriminatie bij het zoeken naar werk.

Seksuele voorkeur:

• 39% van LHBTIQ+-werknemers komt op werk niet uit voor hun seksuele gerichtheid.
  • 58% komt niet uit voor hun seksuele gerichtheid bij hun directe leidinggevende.
  • 5% geeft aan dat ze denken dat uitkomen voor hun seksuele gerichtheid en/of gender een negatief effect op hun carrièreperspectief kan hebben.

Samen werken aan een discriminatievrije generatie

Om deze droom een realiteit te maken zullen we de handen ineen moeten slaan. Discriminatie bestrijden is namelijk een gezamenlijke taak van de overheid, onderwijs, bedrijven en natuurlijk de vakbonden. Iedereen moet bijdragen, want samen maken we de arbeidsmarkt. Er is geen makkelijke oplossing voor dit probleem, dus we hebben ieders hulp hard nodig. Met als doel: een samenleving zonder discriminatie. Door samen te werken aan betere regels, wetten en afspraken kunnen we vooroordelen en alle vormen van discriminatie aanpakken en zo een eerlijke arbeidsmarkt creëren. Meer weten over wat wij gaan doen en wat wij verwachten? Bekijk hieronder onze mission statement.

Wat kan de FNV voor jou betekenen?

Wij kunnen op verschillende manieren iets voor jou betekenen, van een luisterend oor tot juridisch advies. Daarnaast geven wij omstandertrainingen, werken wij aan cao-afspraken om discriminatie tegen te gaan en leiden wij onze vakbondsvrijwilligers op om discriminatie te herkennen en steun te bieden aan andere leden.

Wij bieden hulp

Wil je weten of je te maken hebt met discriminatie of heb je behoefte aan juridisch advies? Je kan contact opnemen voor juridisch advies rondom jouw situatie via 088 - 368 0 368 of stel jouw vraag aan ons webcareteam via Facebook of X of ga naar Mijn FNV (alleen voor FNV-leden).

Vind hier al onze contactgegevens

Vind hier al onze contactgegevens

De FNV Vertrouwenstelefoon luistert

Wil je advies over discriminatie, racisme, (seksuele) intimidatie, pesten of ander ongewenst gedrag op de werkvloer? Of gewoon een luisterend oor? Bel de Vertrouwenstelefoon, op werkdagen tussen 19.00 en 21.30 uur. Of stuur een e-mail.

Contact met de Vertrouwenstelefoon

Contact met de Vertrouwenstelefoon

Liever persoonlijk contact?

Op onze regionale vakbondshuizen vinden verschillende spreekuren plaats. Deze spreekuren worden gevoerd door onze leden, voor onze leden. Je kan hier terecht voor al jouw vragen. De inloopspreekuren vind je hieronder.

FNV in jouw regio
Twee vrouwen die elkaar spreken

FNV in jouw regio
Diverse en inclusieve mensen

Meer weten over Diversiteit & Inclusie?

Bij de FNV staan we voor een samenleving waarin iedereen gelijke kansen en rechten heeft en gelijkwaardig behandeld wordt. Wij streven ernaar om een afspiegeling te zijn van de maatschappij waarin we leven. We omarmen de verschillen tussen mensen en vinden dat elke stem gehoord moet worden. Meer weten over diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid?

Lees hier meer

Lees hier meer

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden