Intentieverklaring

Als je een huis koopt of huurt dan vraagt je bank of verhuurder vaak naar een intentieverklaring. Dat doen ze omdat ze meer zekerheid willen over jouw financiële toekomst. Je kunt zo'n intentieverklaring vragen aan je werkgever.

Download de brochure

Wat is een intentieverklaring?

Je werkgever zegt in een intentieverklaring dat je een contract voor onbepaalde tijd zult krijgen. Maar alleen als de economische omstandigheden gelijk blijven en jij je werk goed doet. Dat je een intentieverklaring krijgt, geeft dus geen zekerheid op een vast contract.

Wat staat er in de intentieverklaring?

Bij iedere werkgever kan de intentieverklaring er anders uit zien. Dit moet er in ieder geval in staan:

• Jouw gegevens (naam, adres, leeftijd, etc.).
  • De gegevens van je werkgever.
  • Wat voor soort dienstverband je hebt.
  • Dat je een contract voor onbepaalde tijd zult krijgen.
  • De hoogte van je inkomen.
  • Of je geld hebt geleend van je werkgever.
  • Of er een beslag ligt op je loon.

Intentieverklaring werkgever niet verplicht

Je kunt jouw werkgever vragen om een intentieverklaring aan je te geven. Maar hij is niet verplicht om dat te doen. Veel mensen vragen zich af: krijg ik wel een hypotheek zonder intentieverklaring? Als je werkgever geen intentieverklaring geeft, dan kijkt de bank naar je inkomsten. De bank zal je zien als tijdelijke werknemer of flexwerker. Dat kan invloed hebben op het wel of niet krijgen van een hypotheek.

Laat de intentieverklaring op papier zetten

Een intentieverklaring kun je mondeling afspreken of schriftelijk. Vraag je werkgever altijd om de intentieverklaring op papier te zetten. Een mondelinge afspraak is namelijk moeilijker te bewijzen. Veel hypotheekverstrekkers gaan ook niet akkoord met een mondelinge intentieverklaring.

Verschil intentieverklaring en werkgeversverklaring

De intentieverklaring maakt deel uit van de werkgeversverklaring. Als je van plan bent een huis te kopen en in loondienst bent, heb je altijd een werkgeversverklaring nodig. Zelfs als je een vast contract hebt. De intentieverklaring is dus een aanvulling op de werkgeversverklaring.

Hoe ga je van een tijdelijk naar een vast contract?

Je werkt met een tijdelijk contract voor een bedrijf of werkgever waar je de komende jaren graag voor wilt blijven werken. En je wilt meer zekerheid, een hypotheek kunnen krijgen of een lening afsluiten. Allemaal redenen om een vast contract te willen. Download onze tips waarmee je jouw werkgever kunt overtuigen om je een vast contract te geven.

Dit vind je in onze tips:

• handvatten om goed voorbereid het gesprek aan te gaan met je leidinggevende;
  • handige gesprekstechnieken om je boodschap duidelijk over te brengen;
  • hoe je het juiste moment kiest om het gesprek aan te gaan.

Hulp van de FNV nodig?

Heb je geen vast contract gekregen terwijl je dacht daar wel recht op te hebben? Of heb je vragen over afspraken in je tijdelijke contract? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag.

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Korting met je ledenpas

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.