FNV stuurt werkgevers ultimatum cao Apotheken

Medewerkers apotheken verdienen respect en waardering

Door Redactie 28 augustus 2024

Het signaal van meer dan 1.000 medewerkers op het Jaarbeursplein was niet genoeg. De werkgevers zijn nog steeds niet met een goed cao-voorstel gekomen. Daarom hebben we de werkgevers een ultimatum gesteld. Tijd voor harde acties. Samen gaan wij zorgen voor een cao die respect en waardering laat zien voor jullie inzet. Doe je mee?

Doe mee!

Helaas zijn acties nodig. Het is nu of nooit. Jullie werken al jaren voor een veel te laag salaris. De acties zullen merkbaar zijn voor je werkgever, de apotheker én de patiënten. Dat zal ongemakkelijk aanvoelen en mogelijk niet passen bij je verantwoordelijkheidsgevoel. Ga het gesprek aan met je collega’s en leg uit waarom je meedoet. Dat de maat nu vol is en dat actievoeren de enige manier is.

Naar het ultimatum

Dit zijn je rechten

Het is de werkgever juridisch toegestaan om je loon in te houden, over de periode dat je je werk neerlegt. Als je lid bent van een vakbond, kun je beroep doen op een stakingsuitkering.

De uitkering is gebaseerd op een normbedrag dat elk half jaar wordt aangepast. Vanaf 1 januari 2024 is het normbedrag € 87,10. De stakingsuitkering is:

• Voor de eerste 5 dagen 85% van het normbedrag: € 74 netto per dag.
  • Vanaf dag 6 en verder 115% van het normbedrag: € 100 netto per dag.

Houd er rekening mee dat je minder stakingsuitkering krijgt, als je minder uren per dag werkt, bijvoorbeeld bij een parttime-contract.

Normaal krijg je een stakingsuitkering voor een hele dag staken. Maar omdat er veel parttimers zijn, hebben wij afgesproken dat de stakingsuitkering geldt direct vanaf het eerste uur. Uiteraard na rato van de dagvergoeding.

Samen sterk

Overtuig ook je collega’s die nog geen lid zijn om mee te doen aan de acties! Als je collega lid wordt voordat de acties starten, kan hij of zij ook een stakingsuitkering krijgen. Het is wel de bedoeling dat hij of zij dan 1 jaar lid blijft van de FNV. Anders moet je de stakingsuitkering terugbetalen.

Lees meer over je rechten bij staken

Social media

Volg ons ook op Facebook en Instagram.

WhatsApp-community

Sluit je aan bij onze WhatsApp-community: