Kom in actie voor een goede cao Apotheken

Jij hebt recht op meer waardering en respect

Door Redactie 8 augustus 2024

Jullie hebben bij de demonstratie in Utrecht op 1 juni laten zien dat je wilt opkomen voor een goede cao, zodat jullie loon en andere arbeidsvoorwaarden weer respect uitstralen voor jullie inzet. De werkgevers hebben tot nu toe nog geen enkele beweging laten zien. Daarom is het tijd om in actie te komen. Jij doet toch ook mee?

Ultimatum

Als eerste sturen we de werkgevers half augustus een ultimatum om op onze voorstellen in te gaan. De cao is inmiddels per 1 juli verstreken. Dat betekent dat jullie weer verder achterlopen op andere cao’s in de zorgsector en op de inflatie.

Stiptheidsacties

Vanaf september gaan we stiptheidacties houden in apotheken. Er hebben zich al een aantal apotheekmedewerkers gemeld die mee willen doen, zowel leden als niet-leden.

Heeft actievoeren wel zin?

Er zijn leden die zich afvragen of stiptheidsacties wel effect zullen hebben. We leggen graag aan je uit waarom wij denken dat dit nodig is.

Cao-conflict

Omdat de werkgevers geen enkele beweging laten zien, is er sprake van een cao-conflict. In dat geval hebben wij als vakbond het recht om actie te gaan voeren. Dat kunnen ‘zachte’ acties zijn, zoals de demonstratie die we hebben gehouden op 1 juni. Maar ook hardere acties, zoals stiptheidsacties, werkonderbrekingen en stakingen van langere duur.

Tactiek

Het is een gebruikelijke tactiek om de acties geleidelijk op te voeren, als er geen beweging in de onderhandelingen zit. Nu wij een ultimatum gaan stellen aan de werkgevers, gaan wij samen met jou en je collega’s over tot hardere actievormen. Staken is dan het eerste waar veel mensen aan denken en dat sluiten we ook zeker niet uit, maar daar gaat wel wat aan vooraf.

Juridische regels

Als werknemer heb je het recht om te staken. Tegelijkertijd is dat recht gebonden aan juridische regels. Staken is toegestaan als alle andere actiemiddelen geen resultaat hebben opgeleverd. De rechter kan een staking verbieden. Dus is het belangrijk dat wij ons aan de regels houden.

Escaleren

Daarom starten we begin september met stiptheidsacties, daarna met aangepaste werktijden. En als dit voor de werkgevers nog geen aanleiding geeft tot het komen van een verbeterd bod op ons ultimatum, dan gaan we over tot halve en/of hele dagen staken.

Bij een stiptheidsactie houden werknemers zich stipt aan de regels van de cao en hun arbeidsovereenkomst. Dit betekent concreet:

• Dat je geen overwerk meer verricht.
  • Dat je niet meer zonder vergoeding een kwartier eerder begint om te openen.
  • Dat je niet zonder vergoeding een kwartier later blijft om af te sluiten.

Dat je pauze houdt volgens de pauzeregeling van artikel 18 cao: De werknemer die langer dan 5½ uur werkzaamheden verricht, dient de werkzaamheden te onderbreken door een pauze. Indien deze werknemer per dienst niet meer dan 8 uur arbeid verricht, heeft werknemer recht op pauzes van tezamen tenminste een half uur. Indien een werknemer per dienst meer dan 8 uur arbeid verricht, heeft de werknemer recht op pauzes van tezamen tenminste 45 minuten, waarvan één tenminste een half uur aaneengesloten bedraagt.

Bij een werkonderbreking leg je je werk gedurende een of meer momenten binnen je dienst stil. Dit betekent concreet:

• 1 uur later beginnen met je dienst.
  • 1 uur eerder stoppen met je dienst.

Bij een staking leg je het werk voor meerdere uren binnen je die dienst of tot je gehele dienst stil.

• 4 uur niet werken
  • 8 uur niet werken
  • Meerdere dagen aanééngesloten niet werken.

Stakingsuitkering

Het is de werkgever juridisch toegestaan om over die periodes het loon in te houden. Uitsluitend vakbondsleden kunnen in dat geval een beroep doen op hun vakbond voor een uitkering.

Vervelend voor patiënten

De acties zullen merkbaar zijn voor je werkgever, de apotheker én de patiënten. Dat laatste zal zeker in het begin ongemakkelijk aanvoelen en mogelijk zelfs indruisen tegen je gevoel als zorgmedewerker. Helaas zal dit onvermijdelijk zijn, willen de acties slagen.

Vasthoudend blijven

Ga het gesprek aan met je collega’s en leg uit dat je dit doet, omdat je al jaren voor een veel te laag salaris keihard werkt en dat de maat nu vol is. Als medewerker in de eerstelijns van de zorgketen heb je recht op een goede cao. Kom op voor jouw cao, zoals vele collega’s ook al deden op 1 juni in Utrecht bij de demonstratie.

Doe jij mee?

Stuur een mail naar cao-apotheken@fnv.nl. Vermeld de contactgegevens van de apotheek waar je werkzaam bent en indien mogelijk ook of je weet of je collega’s solidair mee doen met jou.

Volg ons op social media

Je kan ons vinden op facebook op ‘Cao Apotheken’ en via Instagram via ‘cao-apotheken’.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.