Staking bij kabelaar Delta Fiber, medewerkers eisen betere cao

Koopkrachtachteruitgang onacceptabel

Sander Wageman
Door Sander Wageman 5 juli 2024

Medewerkers van de derde grootste kabelaar van Nederland, Delta Fiber, leggen dinsdag 9 juli het werk neer en nemen deel aan een grote stakingsmanifestatie van 11.00u tot 15.00u in Schiedam. De staking is het resultaat van vastgelopen onderhandelingen over een nieuwe cao Breedband en Telecommunicatie. De werkgevers en vakbond FNV staan lijnrecht tegenover elkaar als het gaat om loon en regelingen om gezond het pensioen te halen.

Werknemers van Delta Fiber en Kabelnoord zijn boos over het eindbod van hun werkgever, die voor een cao van 1 jaar (1-1-2024 tot en met 31-12-2024) niet verder wil gaan dan een loonsverhoging vanaf 1 mei van 3% met een minimum van 100 euro per maand. Dat terwijl medewerkers er al jaren in koopkracht op achteruit gaan. De FNV eist daarom dat er 9% meer loon bijkomt. Bovendien willen medewerkers fatsoenlijke regelingen om gezond hun pensioen te halen, zoals de Regeling Vervroegd Pensioen en de zogeheten 80-90-100-regeling (80% werken, voor 90% loon en 100% pensioenopbouw).

Iedere maand minder geld over

Elly Heemskerk, bestuurder FNV Diensten: ‘We hebben lang onderhandeld met de werkgevers, we hebben duidelijk gemaakt dat medewerkers al járen hun koopkracht zien dalen én we hebben vriendelijke zichtbaarheidsacties gevoerd, maar de werkgevers houden voet bij stuk. Onze leden zijn boos en zeer bereid om actie te voeren. Ze werken keihard, maar houden iedere maand minder geld over in hun portemonnee. Dan is de maat ook een keer vol.’

Mogelijk volgen grotere acties

Op dinsdagochtend vertrekken medewerkers die op de kantoren in Vlissingen en Middelburg werken gezamenlijk in bussen naar het hoofdkantoor van Delta Fiber in Schiedam. Heemskerk: ‘Mocht dit signaal nog steeds niet doordringen bij de werkgevers dan volgen meer acties.’

Cao Breedband en Telecommunicatie

Onder de cao Breedband en Telecommunicatie vallen zo’n 850 medewerkers die werken bij Delta Fiber en bij Kabelnoord. Delta Fiber heeft kantoren in Middelburg, Vlissingen en een hoofdkantoor in Schiedam. Kabelnoord bedient Friesland en Groningen en heeft een kantoor in Dokkum.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.