Werknemers kabelaars klaar voor acties na flinterdun cao-eindbod

Komende weken al zichtbaarheidsacties

Sander Wageman
Door Sander Wageman 18 april 2024

De onderhandelingen over een nieuwe cao Breedband en Telecommunicatie, waartoe kabelbedrijven Delta Fiber en Kabelnoord behoren, zijn stukgelopen. Een ragdun eindbod van de werkgevers is door de leden van de FNV deze week afgewezen. De vakbond bereid nu samen met haar leden acties voor bij de kabelaars.

De FNV vraagt om een cao voor een jaar (vanaf 1 januari 2024) waarin de salarissen van werknemers met minstens 8,5% omhoog gaan. Dit is nodig om de koopkracht van de medewerkers te repareren. Daarnaast dringt de vakbond aan op een automatische prijscompensatie, zodat de lonen vanaf januari volgend jaar gelijke tred houden met de winkelprijzen. Verder wordt een goede RVU-regeling gevraagd voor werknemers met zwaar werk, evenals de optie voor werknemers om enkele jaren voor hun AOW-datum minder te werken (80% werken, 90% salaris, 100% pensioenopbouw).

Mensen gaan al jarenlang achteruit

Het bod van de werkgevers staat in schril contrast met de eisen van de FNV: slechts een loonsverhoging van 3% met een minimum van € 100, en dit pas vanaf 1 mei. Dat zijn volgens de vakbond kruimels. In vergelijkbare cao’s zoals bij KPN en Vodafone zijn de loonstijgingen tot twee keer zo hoog. De FNV vindt het eindbod van de werkgevers dan ook volstrekt ontoereikend en te laat bovendien.

Werkgevers willen voor dubbeltje op eerste rang

Alejandro Perez, bestuurder FNV Diensten: ‘Dit eindbod is schandalig laag. De werkgevers in deze cao willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar vergeten gemakshalve dat hun medewerkers, de mensen die voor hen het brood op de plank verzorgen, zelf ook hun boodschappen moeten kunnen betalen. Door al jarenlang de lonen onvoldoende mee te laten bewegen met de inflatie, creĆ«ren zij fors koopkrachtverlies bij hun eigen mensen. Dat zorgt voor een groot gevoel van onrechtvaardigheid bij de ongeveer duizend medewerkers. Dat zal zich de komende tijd vertalen in breed gedragen acties.’

Op verschillende locaties zichtbaarheidsacties

De komende weken vinden er op verschillende locaties in het land al zichtbaarheidsacties plaats. Medewerkers gaan dan massaal naar buiten tijdens de lunchpauze om hun werkgever te laten zien dat zij het niet eens zijn met de gang van zaken. Later zullen mogelijk ook hardere acties plaatsvinden. Stakingen zijn daarbij zeker niet uitgesloten.