Leden bij Delta Fiber klaar voor actie

3% loonsverhoging is onacceptabel blijkt uit ledenvergaderingen

Sander Wageman
Door Sander Wageman 11 juni 2024

De werknemers van Delta Fiber, de derde grootste telecomprovider van Nederland, zijn niet te spreken over het cao-eindbod van hun werkgever en bereiden zich voor op acties. Dat blijkt uit recent gehouden ledenvergaderingen die vakbond FNV de afgelopen weken hield. De kern van het ongenoegen: een schamele loonsverhoging van 3% en het ontbreken van ontzie maatregelen zoals een Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) en de 80-90-100 regeling.

Félix Alejandro Pérez, bestuurder bij de FNV, uit zijn frustraties over de starre houding van Delta Fiber. ‘Met een loonstijging van slechts 3% blijven de werknemers bij Delta Fiber ver achter bij de rest van Nederland. Ze hebben zelf berekend dat ze de afgelopen jaren al 10% achterlopen in loonontwikkeling. We hebben ons uiterste best gedaan om het bedrijf, de grootste werkgever in de cao Breedband en Telecom, te bewegen een beter bod te doen.’

Acties niet uit de lucht gegrepen

De acties van de vakbond zijn niet uit de lucht gegrepen. Er zijn flyers verspreid, handtekeningen verzameld bij ruim de helft van de werknemers, en er zijn poortacties georganiseerd waar honderden werknemers aan deelnamen. Desondanks blijft Delta Fiber volharden in hun standpunt. De vakbond kreeg steevast hetzelfde antwoord: We hebben de gestegen prijzen voldoende gecompenseerd. En je moet het ook leuk vinden om bij een groeiend bedrijf te werken.

Inzet en loyaliteit niet op waarde geschat

Dit antwoord schiet de werknemers duidelijk in het verkeerde keelgat. Het besef dat hun inzet en loyaliteit niet op waarde worden geschat, heeft geleid tot een breed gedragen besluit om actie te voeren. Hoe en waar de acties precies zullen plaatsvinden, wordt de komende weken verder uitgewerkt.

Massaal voor acties gestemd

Pérez: ‘Onze leden zijn dit verhaal nu zat. Ze hebben massaal voor acties gestemd. Het is tijd dat Delta Fiber inziet dat hun werknemers een eerlijke beloning en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden verdienen. Zonder hen zou het bedrijf niet kunnen groeien.’

Gezonde werk-privébalans en een duurzame inzetbaarheid

De roep om betere arbeidsvoorwaarden komt niet alleen voort uit een verlangen naar een eerlijker loon, maar ook uit een diepgevoelde behoefte aan maatregelen die bijdragen aan een gezonde werk-privébalans en een duurzame inzetbaarheid. De ontbrekende RVU (eerder stoppen met werken-regeling) en 80-90-100 regeling (80% van de werkweek werken, voor 90% van het loon en 100% pensioenopbouw) zijn hierin cruciaal, zo benadrukt Pérez.

Delta Fiber

Er werken bij Delta Fiber zo’n 850 werknemers. Zij vallen onder de cao Breedband en Telecommunicatie. Deze bedrijfstak-cao geldt ook voor werknemers van Kabelnoord in Friesland. Delta was ooit een nutsbedrijf en heeft zijn wortels diep in de Zeeuwse klei. Het bedrijf is nu eigendom van de buitenlandse investeringsfondsen EQT (Zweden) en Stonepeak (Verenigde Staten).

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.