Verbeterd eindbod voor de cao Gemaksvoedingsindustrie

Stemmen kan tot 21 september!

Door Redactie 12 september 2024

Op 12 juni heeft werkgeversorganisatie AKSV een eindbod gedaan voor de nieuwe cao  Gemaksvoedingsindustrie 2024-2025. Een overweldigende meerderheid van 81% wees dit bod af. Er ligt nu een verbeterd eindbod van de werkgevers waar je tot 21 september op kan stemmen.

Actiebereidheid getoetst tijdens de zomermaanden

Naar aanleiding van de stemmingsuitslag hebben onze bestuurders en kaderleden intensief overleg gevoerd en bedrijfsbezoeken gedaan om de actiebereidheid te peilen. Helaas is gebleken dat de bereidheid tot actievoeren momenteel te versnipperd en te laag is om effectief druk uit te oefenen.

Verbeterd eindbod van de werkgeversdelegatie

We hebben vervolgens informele gesprekken gevoerd met werkgevers over een mogelijk hoger loonbod. Dit heeft geleid tot een nieuw, verbeterd eindbod van werkgevers: een loonstijging van 3,75% met een looptijd van 12 maanden, met terugwerkende kracht vanaf 1 april 2024. Dit is een verhoging van 0,15% ten opzichte van het vorige eindbod. Gezien de omstandigheden is dit het beste resultaat dat we in dit stadium voor jullie kunnen bereiken.

Belang van een nieuwe cao

Wij zijn ons ervan bewust dat sommige bedrijven al een loonstijging van 3,6% hebben doorgevoerd, wat tot grote verschillen binnen de sector leidt. De ene werkgever heeft het per 1 april ingevoerd, de ander per 1 juni. Er zijn zelfs bedrijven waarin de uitzendkrachten zijn uitgesloten van deze loonaanpassing. Een uniform cao-akkoord is belangrijk voor gelijkheid en stabiliteit in de sector en daarvoor is een cao-akkoord de beste basis. Zonder een meerderheidsakkoord over dit nieuwe eindbod, riskeren we een situatie zonder collectieve overeenkomst.

Lees het volledige eindbod!

Laat je stem horen!

Jouw stem is belangrijk voor het bereiken van het beste resultaat onder de gegeven omstandigheden. Het is aan jou en de andere leden om te laten weten of jullie akkoord gaan met dit verbeterde eindbod. Stemmen kan tot 21 september via onderstaande button.

Breng je stem uit!

Word lid en jij kunt ook stemmen!

Alleen leden kunnen stemmen op het eindbod voor de cao Gemaksvoedingsindustrie. Ben je nog geen FNV-lid? Als je nu lid wordt van de FNV, kun jij ook je stem uitbrengen.

Vragen stellen tijdens ledenbijeenkomst

Heb je vragen of wil je meer weten? Sluit aan bij onze digitale ledenbijeenkomst op dinsdag 17 september om 19:00 uur voor een uitgebreide discussie over het eindbod en het proces. Meld je aan via angela.jansen@fnv.nl.