Eindbod cao Gemaksvoedingsindustrie compenseert koopkracht niet

Stem tegen het eindbod

Door Redactie 13 juni 2024

Op 12 juni presenteerde werkgeversorganisatie AKSV tijdens de vijfde onderhandelingsronde een eindbod: een loonsverhoging van 3,6% voor twaalf maanden, met terugwerkende kracht vanaf 1 april 2024. Dit is 1,1% meer dan het vorige voorstel, maar onvoldoende om het koopkrachtverlies van de afgelopen twee jaar te compenseren. We adviseren je tegen dit bod te stemmen. Je kan stemmen tot 28 juni.

Voorstel weigeren.

Wat betekent een eindbod?

Een eindbod is het laatste voorstel van werkgevers tijdens de onderhandelingen. Zodra deze is uitgebracht, stoppen de onderhandelingen. De vakbonden vinden het eindbod te laag en leggen deze negatief ter stemming voor aan jou . Het eindoordeel ligt bij de vakbondsleden, die gaan nu stemmen over het eindbod. Als een meerderheid tegenstemt, is er geen cao-akkoord. Een stem tegen het eindbod betekent ook dat leden bereid zijn om actie te voeren voor een betere cao.

Stem tegen het eindbod!

De werkgevers bieden een loonsverhoging van 3,6% voor twaalf maanden, en gaat met terugwerkende kracht in op 1 april 2024. Dit aanbod biedt nog steeds geen volledige compensatie voor het koopkrachtverlies dat werknemers de afgelopen twee jaar hebben geleden. Daarom leggen we dit eindbod met een negatief stemadvies voor aan jou. Je kan tot uiterlijk 28 juni hun stem uitbrengen.

Breng je stem uit

Word lid en jij kunt ook stemmen!

Alleen leden kunnen stemmen op het eindbod voor de cao Gemaksvoedingsindustrie. Ben je nog geen FNV-lid? Als je nu lid wordt van de FNV, kun jij ook je stem uitbrengen.

Wat zijn de scenario’s na het stemmen?

Scenario 1: De meerderheid van onze leden stemt tegen het eindbod

Dan is het eindbod afgewezen en zullen we dit aan AKSV melden en vragen om betere afspraken te maken. Doet ze dat niet, dan sturen we een ultimatum. Dat doen we alleen als onze leden dit ondersteunen. Daarom roepen we iedereen op naar de ledenvergaderingen te komen. Als AKSV het ultimatum negeert, gaan we leden oproepen om in actie te komen. Met de acties, die we samen met onze kaderleden op verschillende locaties organiseren, hopen we een beter loonbod af te dwingen.

Scenario 2: De meerderheid van onze leden stemt vóór het eindbod

Dan respecteren wij die uitslag en zullen wij AKSV laten weten dat we het eindbod aanvaarden.