Vierde overleg cao Slagersbedrijf

Stappen gezet maar nog ver uit elkaar

Door Redactie 28 februari 2024

Op 27 februari hebben we weer intensief onderhandeld om te komen tot een nieuwe cao Slagersbedrijf voor de medewerkers. Hoewel er stappen zijn gezet, liggen de eisen van de vakbonden en werkgeversvereniging KNS over een aantal belangrijke punten nog ver uit elkaar. Lees wat we besproken hebben.

cao-nieuws Slagersbedrijf onderhandelingen

Verbetering loon een struikelblok

Werkgevers bieden 5,5 % loonsverhoging voor een cao van 12 maanden. Voor de loongroepen 2-0, 2-1, 2-2 en 3-0 zit er geen loonsverhoging in. Dit vanwege de enorme stijging van het minimumloon in het afgelopen jaar en een verwachte verdere stijging van datzelfde minimumloon in juli 2024.

Vakbonden vragen 11 % loonsverhoging en kunnen slechts ten dele meegaan in de gedachte om een aantal loongroepen op het minimumloon te houden.
Na een lange dag onderhandelen is het gat tussen vraag en aanbod nog steeds groot.

Seniorenregeling een struikelblok

Werkgevers willen de leeftijd waarop werknemers gebruik kunnen maken van de seniorenregeling (80-90-100 of 90-100-100) verhogen naar 62 jaar. Dit is voor vakbonden een absolute no go. Onze leden zijn daarover heel duidelijk geweest. Wij willen de leeftijd van de seniorenregeling op 60 jaar handhaven en de 80-90-100 regeling uitbreiden naar een 80-95-100 regeling.

Reiskosten

Over de reiskosten hebben we stappen gemaakt. Werkgevers bieden een reiskostenvergoeding van 0,21 cent per kilometer (is nu 0,19 in de cao). Daarnaast worden de reiskosten als je op eigen initiatief verder van je werk gaat wonen, vergoed tot een maximum van 25 kilometer extra bij een enkele reis. Vakbonden zijn blij met deze stap maar wensen de eigen bijdrage in de reiskosten nog te verlagen naar 5 kilometer in plaats van de huidige 10.

Productietoeslag

Werkgevers wilden aanvankelijk de productietoeslag  van 1,25 % uit de cao schrappen. Hiermee konden vakbonden natuurlijk niet instemmen. Werkgevers hebben in deze cao-ronde voorgesteld de productietoeslag alleen nog te laten gelden voor bestaande medewerkers. Ook hiermee zijn vakbonden het niet eens. De productietoeslag moet tenminste ongewijzigd blijven en ook voor uitzendkrachten gelden.

Zondagtoeslag

Het verslechteringsvoorstel van werkgevers, die de zondagtoeslag voor de medewerkers in de ambachtelijke slagerijen wilden schrappen, is nu van tafel.

Flex en banen

In de cao komt een artikel dat opdrachtgevers in het slagersbedrijf verplicht om (internationale) medewerkers die langer dan 5 jaar op het bedrijf in een productiefunctie werkzaam zijn (al dan niet via verschillende uitzendbureaus), duurzaam in Nederland verblijven en in de directe omgeving eigen huisvesting hebben, een arbeidsovereenkomst aan te bieden tegen tenminste gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden.

Meer weten?

Wil je weten hoe de onderhandelingen verder zijn verlopen? Zoek een kaderlid op de werkvloer op, stel je vragen en schrijf je in als lid. Of mail bestuurder Ilja Philippen

Hoe verder?

Werkgevers hebben aangegeven iets meer tijd nodig te hebben voor intern beraad en overleg. Op 18 maart praten we verder. Waarbij we streven om tot een cao te komen. In de tussentijd zitten we natuurlijk niet stil en zullen we met onze leden in gesprek blijven.

Samen voor een goede cao

Een goede cao krijg je niet cadeau. Wij hebben jouw steun nodig om een cao-akkoord te bereiken dat aansluit bij jullie wensen. Hoe meer leden zich actief inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgever. Het is belangrijk dat meer mensen bij Slagersbedrijven lid worden. Alleen op die manier versterken we onze positie in de onderhandelingen.

Word nu lid

Ben je al lid? Nodig dan je collega uit om lid te worden en verdien zelf een tientje!