Wat vind jij van laatste voorstel werkgevers cao Slagersbedrijven?

Stem uiterlijk 5 juni 16.00 uur!

Door Redactie 24 mei 2024

Op 8 mei wees een kleine meerderheid van de leden het verbeterde eindbod van de werkgever (KNS) voor de nieuwe cao Slagers af. KNS heeft nu een laatste voorstel met extra afspraken neergelegd. Het laatste woord is nu aan onze leden. Doe mee en stem uiterlijk woensdag 5 juni 16.00 uur!

Stem over het laatste voorstel KNS nieuwe cao Slagers

Afwijzing

Het eerdere verbeterde eindbod was bereikt dankzij de inzet van onze leden die bereid waren geweest om te staken. Het bod werd echter door slechts een kleine meerderheid van onze leden afgewezen. Om er achter te komen waar de pijnpunten zaten en hoe we wél tot een akkoord konden komen, hebben we een rondje langs de velden gemaakt.

Pijnpunten

Duidelijk werd dat een aantal tegenstemmers vooral tegen het verbeterde eindbod stemden vanwege andere issues die bij hun werkgever spelen. Ze voelen zich niet door hun werkgever gehoord en willen graag samen met FNV en hun werkgever in gesprek. Daarnaast leeft de zorg dat de productietoeslag niet van blijvende duur is. Anderen stemden tegen omdat de verbetering in de vorm van het verhogen van de productietoeslag niet voor hun bedrijf geldt of dat ze graag een kortere looptijd of een hoger loonbod willen zien.

Met name een kortere looptijd of een hoger loonbod is op dit moment niet te realiseren. Dat komt doordat de ambachtelijke slagers en de kleinere industriële slagers weten dat er een akkoord ligt met CNV en dat er met CNV een cao getekend kan worden. Onze vakbondsmacht in die bedrijven is nog niet groot genoeg om grootschalige stakingen te realiseren. Dat is iets waar we hard aan moeten gaan werken. Daar hebben we jou en je collega’s die nog geen lid zijn van de FNV voor nodig!

Actiebereidheid afgenomen

De stakingsbereidheid bij een aantal grotere industriële bedrijven die aan supermarkten leveren is door het verbeterde eindbod afgenomen. Acties zijn daardoor lastiger te organiseren.

Nieuwe punten opgenomen in laatste voorstel

Werkgevers hebben de intentieverklaring om de Zwaar Werk Regeling te verlengen toegevoegd. In het onderzoek naar het nieuwe loongebouw wordt ook de mogelijkheid meegenomen om een tweede loongebouw, inclusief de productietoeslag, aan de cao toe te voegen. Met de bedrijven waar andere issues spelen zijn inmiddels afspraken gemaakt om samen met FNV een plan te maken om met de werknemers in gesprek te gaan.

Wat vind jij van het nieuwe voorstel? Stem!

Het laatste woord is aan de vakbondsleden. Ben je nog geen FNV-lid? Als je nu lid wordt van de FNV, kun jij ook je stem uitbrengen. Stemmen kan tot en met woensdag 5 juni, 16.00 uur.

Stem

Hoe ziet het er na 5 juni uit?

Als de meerderheid van onze leden het voorstel goedkeurt, dan kan de cao getekend worden. De loonsverhoging kan dan nog met terugwerkende krach met het salaris van juni worden uitbetaald.

Als een meerderheid van onze leden het voorstel wederom afwijst, dan zal de cao naar alle waarschijnlijkheid ook worden getekend, maar dan alleen met CNV.  Dat heeft natuurlijk niet de voorkeur. Als de cao alleen met CNV wordt getekend, dan betekent dat niet dat de leden van FNV zich daarbij neer hoeven te leggen. Echter gezien de afgenomen actiebereidheid bij een aantal grote bedrijven lijkt een verdere verbetering op dit moment niet reëel.

Profiteer van gratis lidmaatschap

Dankzij een speciale regeling in de huidige cao Slagersbedrijf, betaalt jouw werkgever jaarlijks jouw contributie als je lid wordt van de FNV. Wil je dat? Dan hoef je maar twee documenten aan je werkgever te geven:

1. Een verzoek om de betaalde vakbondscontributie te declareren
  2. Een jaaropgave van de aan FNV betaalde contributie.

En via je salaris krijg je je betaalde vakbondscontributie dan terug. De jaaropgave vind je ieder najaar in jouw Mijn FNV-account. Let op: deze regeling geldt alleen voor vaste krachten.