FNV Streekvervoer hoopt dat werkgevers aanstaande maandag over de brug komen met concrete afspraken en maatregelen om de werkdruk te verlagen. Ook moeten de verslechteringen die werkgevers voorstellen van tafel en het loonbod omhoog. De vakbond wil een conflict voorkomen, omdat daar ook passagiers de dupe van zullen zijn. Maar dan moeten er maandag ook echt stappen gezet worden door de werkgevers.
Marijn Van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘In de zes cao-overleggen die we al gehad hebben zijn de werkgevers met voorstellen gekomen waar we als vakbonden niets mee kunnen. Wat er nu ligt gaan de werknemers niet pikken.’
Vooral het uitblijven van concrete afspraken over werkdrukverlaging is de vakbond een doorn in het oog. Van der Gaag: ‘Voor onze leden zijn afspraken hierover heel belangrijk. Onze voorstellen hiervoor zijn al sinds vorig jaar bekend. En nog steeds komen werkgevers niet met concrete voorstellen die de werkdruk verlagen.’
De FNV eist naast automatische prijscompensatie voor koopkrachtbehoud van alle werknemers ook 4,4% voor koopkrachtverbetering. Concreet betekent dit 7% loonsverhoging voor één jaar. Werkgevers bieden 1,5% per 1 april en 1,25% per 1 oktober 2025. Van der Gaag: ‘Voor 2026 stellen werkgevers 2% loonruimte beschikbaar, maar als we afspraken maken over andere zaken die ook geld kosten dan gaat dat van die 2% af.’
Ook stellen de werkgevers een aantal verslechteringen voor ten opzichte van de huidige cao. Zo willen ze hun personeel nog flexibeler inzetten om de productie te verhogen en zou personeel bij ziekte maar 90 procent doorbetaald krijgen, dat is nu 100%. Volgens Van der Gaag zorgen deze voorstellen juist voor meer ziekteverzuim en een nog hogere werkdruk. Van der Gaag: 'Tel daar bij op dat het loonbod ver onder de maat is en er geen maatregelen zijn om de werkdruk te verlagen, dan hebben wij bijna geen perspectief op een positief resultaat.’
Van der Gaag: ‘Met dit extra overleg doen we een handreiking aan de werkgevers, we hopen hiermee echt een conflict te voorkomen. Aan ons zal het niet liggen, de bal ligt bij de werkgevers.’
Onder de cao Openbaar Vervoer vallen 14.000 werknemers. De huidige cao liep af op 1 april 2025.