Update vierde onderhandelingsronde Openbaar Vervoer

De werkgevers moeten nu met een voorstel komen

Redactie
Door Redactie 24 maart 2025

Op 11 maart was de vierde ronde van de cao-onderhandelingen in het streekvervoer. Deze ronde is nu voorbij. Op 24 maart is de laatste geplande onderhandelingsronde. Er moet nog veel gebeuren om een akkoord te bereiken. De werkgevers moeten nu met een nieuw voorstel komen. Wij doen ons best om onze wensen daarin terug te zien. Als het aan ons ligt, gaan we zo snel mogelijk terug bij jou. Of er dan een goed voorstel ligt, weten we nog niet.

RVU

Je hebt via onze liveblog kunnen lezen dat de partijen tijdens de vierde onderhandelingsronde verder uit elkaar zijn gegaan. Dit kwam door een discussie over de nieuwe Regeling Vervroegd Uittreden (RVU). Volgens de wet moeten we een speciale regeling maken voor zware beroepen. Dit kost extra tijd. De werkgevers willen dit onderwerp niet meenemen in de cao-onderhandelingen. Dat is een probleem. Als we na een cao-akkoord geen oplossing vinden, is er vanaf 1 januari 2026 geen RVU meer. De huidige regeling, zonder de aanpassing voor zware beroepen, mag dan niet meer worden gebruikt. Dit kan grote gevolgen hebben.

Wij hebben voorgesteld om de huidige RVU te laten bestaan als er geen nieuwe afspraken komen. Dan zou de regeling alleen gelden voor personeel met een rooster. Op die manier blijft er altijd een regeling bestaan die voldoet aan de afspraken tussen het kabinet en de vakbonden. De werkgevers waren verrast door ons voorstel en kwamen met een tegenvoorstel. Zij willen de huidige RVU (niet roostergebonden) alleen behouden voor rijdend personeel. Maar dat mag alleen als er verslechteringen komen, zoals:

  • Persoonsgebonden keuzebudget (PKB): werkgevers willen dat extra vakantiedagen, ATV- en compensatiedagen standaard worden uitbetaald in geld, in plaats van dat werknemers zelf kiezen.
  • Loondoorbetaling bij ziekte: nu is dat 100% in het eerste en tweede jaar. Werkgevers willen dit verlagen naar 90% in beide jaren.
  • Leeftijdsgebonden regelingen: werkgevers willen deze laten meestijgen met de AOW-leeftijd. Ook stellen ze voor om de 50-plusregelingen (zoals extra ATV en nachtdiensten) pas vanaf 55 jaar te laten gelden.

De werkgevers zeiden eerst dat ze extra geld nodig hadden om de kosten van de bestaande leeftijdsregelingen te dekken. De vakbonden waren het hier niet mee eens. De afspraken die we al hadden in de cao zijn financieel door jullie, onze leden, gedekt. Daar mag niet van worden afgeweken. Het werd voor ons duidelijk dat de werkgevers de nieuwe regel voor zware beroepen gebruiken om te bezuinigen op de bestaande regeling.

Onze aanpak

Wij hebben de werkgevers gezegd dat een akkoord met zulke verslechteringen nog ver weg is en dat blijft zo. Tijdens de vorige (derde) onderhandelingsronde hadden we afgesproken ons te richten op de belangrijkste onderwerpen en verder te praten over de prioriteiten van beide partijen. Maar in plaats van deze afspraak te volgen, kwamen de werkgevers nu met een aantal verslechteringen, zoals hierboven genoemd. Dit betekent dat wij als vakorganisaties ook onze oorspronkelijke voorstellen weer op tafel moeten leggen. Daardoor lijkt het verschil tussen wat de partijen willen groter te worden.

We blijven ons best doen om in de volgende ronde vooruitgang te boeken, maar alleen op een paar belangrijke onderwerpen. De werkgevers moeten nu met een voorstel komen. We willen je niet langer laten wachten. Daarom gaan we binnenkort het land in om van je te horen wat er volgens je moet gebeuren.

Samen sterk voor een betere cao

Om een goede cao af te spreken, hebben wij jouw steun nodig. Onze beste steun is als je lid wordt van de FNV. Als FNV-lid sta je sterker en heb je meer invloed op de uitkomst van de cao-onderhandelingen. Samen met jou en alle andere FNV-leden kunnen wij opkomen voor betere arbeidsvoorwaarden, zodat jij en je collega's krijgen waar jullie recht op hebben.

Word lid

Of maak een collega lid en verdien een tientje!

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.