Werknemers die zich bezig houden met de afhandeling van luchtvracht (cargo) gaan er de komende tijd flink op vooruit. Gemiddeld is dat meer dan 10% de komende twee jaar. Dat staat in het cao-onderhandelingsresultaat tussen vakbond FNV en de werkgevers. De nieuwe cao gaat voor alle bedrijven in de sector gelden en daarmee worden de arbeidsvoorwaarden voor de hele sector gelijkgetrokken.
‘We zijn als vakbond heel tevreden over het resultaat’, zegt John van Dorland, bestuurder FNV Luchtvaart. ‘Uiteindelijk gaan de leden er natuurlijk over. We gaan het onderhandelingsakkoord de komende tijd toelichten in ledenvergaderingen, zodat ze goed geïnformeerd kunnen stemmen over dit resultaat.’
De nieuwe cao gaat voor twee jaar gelden, met ingang van1 januari 2025. Elke werknemer gaat er in het eerste jaar minimaal 6% op vooruit. ‘De meeste zelfs wat meer’, vult Van Dorland aan. ‘Dus het is echt een heel goed voorstel dat hier op tafel ligt.’ In 2026 is nog eens een loonsverhoging afgesproken van 2%. Ook krijgen de werknemers in 2026 een eindejaarsuitkering van 2,5%.
Het feit dat de cao voor de gehele sector gaat gelden is een mijlpaal. Zowel voor de werkgevers als de vakbond, die daar jarenlang voor heeft gepleit. Het gaat om werknemers die zich bezighouden met goederenvervoer bij de grote luchtvrachtbedrijven Menzies World Cargo, Swissport, dnata en Worldwide Flight Services.
‘We hebben hiermee een hele stevige bodem voor de cargosector neergelegd’, zegt Van Dorland hierover. ‘Het biedt de werknemers in onze sector meer zekerheid en we kunnen verder bouwen aan een eerlijke en gezonde toekomst voor zowel de werknemers als de bedrijven. Bovendien is er nu geen concurrentie meer op arbeidsvoorwaarden, maar op kwaliteit van werk. Het gaat niet meer om welk luchtvrachtbedrijf het goedkoopste is, het gaat er nu om wie de beste is.’