De afgelopen twee weken hebben we een estafette van werkonderbrekingen gehad bij alle VL-posten in Nederland. We hadden dit ruim van tevoren bij de werkgever aangekondigd en hiervoor ook goede veiligheidsafspraken gemaakt. Wat ons betreft zijn de werkonderbrekingen succesvol verlopen. De deelname (en dus opkomst) was prima!
De invulling was op voorhand goed besproken met alle collega’s en de minimale bezetting voor de veiligheidssignalering was geregeld. De uitvoering liet dan ook niets te wensen over en was voor iedereen duidelijk. Onze actievoerende leden en soms ook niet-leden hebben zich netjes gedragen en waren na iedere actie op de afgesproken tijd weer netjes op de post aanwezig om de geplande opstart van de treindienst op te pakken. We willen dan ook alle actievoerders complimenteren, chapeau!
Natuurlijk hebben we ook veel kritiek ontvangen van reizigers die afhankelijk zijn van de trein om op het werk, school of andere verplichtingen te komen. We proberen iedere klacht die wij ontvangen te beantwoorden, maar dat neemt het ongemak voor de reiziger niet weg. Aan de andere kant kunnen we ook constateren dat de chaos op het spoor is uitgebleven en dat >90% van het treinverkeer binnen een uur na de werkonderbreking weer was opgestart. In die zin is de overlast in tijd wel beperkt gebleven.
Meer en meer draait het in dit soort cao-conflicten, zoals nu tussen de FNV en ProRail, om de media en communicatie. Beide kampen proberen hun standpunt op zo’n manier aan de politiek, het publiek en de reizigers uit te leggen dat hun sympathie wordt verkregen. Wij kregen de afgelopen twee weken echt het gevoel dat, ondanks alles, het begrip groeide voor onze acties. Juist omdat wij steeds consequent, open en transparant zijn gebleven in de uitvoering en doelen die wij willen bereiken.
We hebben eerder al geconstateerd dat binnen ProRail sprake is van polarisering. De uitlatingen van voor- en tegenstanders worden harder en gemener. Hoewel wij strijden voor dezelfde loonsverhoging voor iedereen, worden hierbij -ook door de werkgever- vooral de verkeersleiders volkomen ten onrechte weggezet als ‘geldwolven’ of ‘graaiers’. Dat is natuurlijk een kwalijke ontwikkeling. Wij strijden immers voor een cao voor bijna alle 5200 werknemers bij ProRail! En we doen dit, omdat we een flinke achterstand hebben opgelopen door de inflatiepiek in de laatste maanden van 2022. Dat tekort ijlt nog na!
In de uitvoering van onze acties worden wij wel door ProRail minutieus gemonitord en gevolgd, terwijl de tegenstanders van onze acties geen strobreed in de weg wordt gelegd om zich in allerlei bewoordingen te uiten. Naar onze mening ziet goed leiderschap toe op alle ontwikkelingen binnen een conflict en wordt hierin geen onderscheid gemaakt als de ene beweging meer in het eigen straatje past dan de andere.
Vorige week donderdag heeft de werkgever de media actief gezocht met de mededeling dat ProRail nieuwe voorstellen aan de FNV zou hebben gedaan en dat de FNV deze meteen heeft afgewezen. Dat is pertinent onjuist! In vertrouwelijke informele overleggen zijn wat proefballonnetjes opgelaten die nu als voorstellen worden gepresenteerd. We hebben aangegeven deze te willen bespreken met de kaderleden voor beoordeling. Dat ProRail nu uit de school klapt over vertrouwelijke gesprekken heeft een enorme breuk in het vertrouwen in de werkgever opgeleverd. Dit maakt het toch al stroeve cao-proces niet eenvoudiger en lijkt verdere polarisering op te leveren. Dat is uiteindelijk voor niemand goed.
ProRail heeft de volgende proefballonnetjes opgelaten tijdens een informeel overleg:
Deze denkrichting van ProRail hebben wij met de Bedrijfskadergroep besproken. Deze is unaniem van mening dat de voorzet van ProRail onvoldoende is om weer in een formele setting aan tafel te gaan.
Daarmee lijkt op dit moment overeenstemming over een nieuwe cao verder weg dan ooit. Dit betekent dat wij verder (moeten) gaan in de strijd en met actievoeren. Vandaag (maandag 25 november) hebben wij een volgend veiligheidsoverleg om afspraken te maken die beter passen bij landelijke actievormen. Wordt vervolgd.