FNV Spoor overtuigt NS: omstreden 'duurzaamheidstoets' stopt

Nieuwe procedure hersteldmelding

Door Redactie 11 oktober 2024

Sinds begin dit jaar voeren wij met NS overleg over de door NS geïntroduceerde “duurzaamheidstoets”. Onlangs heeft NS aangeven onze bezwaren toch te erkennen en te stoppen met deze omstreden procedure, waarbij werknemers die zichzelf beter melden nog tot zelfs drie maanden administratief ziek worden gehouden.

Overeenstemming

De eerste maanden verdedigde NS de duurzaamheidstoets halsstarrig en probeerde zij ons te overtuigen dat de het juist goed voor de herstelde werknemer zou zijn.

Afgelopen week is FNV Spoor met NS tot overeenstemming gekomen over een nieuwe procedure “hersteldmelding”. Bij het tot stand komen van de nieuwe procedure zijn door NS veel door FNV Spoor ingebrachte punten overgenomen. Daarmee is dus een einde gekomen aan de situatie dat NS personeel dat zich beter meldt, toch nog ziek houdt.

De nieuwe procedure

Medewerker wordt hersteld gemeld:

a.      indien de bedrijfsarts vaststelt dat medewerker hersteld is, omdat er geen beperkingen meer zijn om de bedongen arbeid uit te oefenen en medewerker zich ook hersteld acht; in dit geval kan de medewerker, wanneer hij het niet eens is met het oordeel van de bedrijfsarts, een deskundigenoordeel vragen bij het UWV.

b.      indien de medewerker zichzelf hersteld meldt; in dat geval kan NS bij twijfel een medisch oordeel vragen bij de bedrijfsarts. Dit oordeel van de bedrijfsarts is dan leidend. Indien de medewerker zich niet in dit oordeel van de bedrijfsarts kan vinden, kan deze een deskundigenoordeel aanvragen, indien gewenst.

De voortgang van het herstel wordt tijdens de re-integratie gevolgd. NS zal in dat kader met een bedrijfsarts delen wat de bedongen arbeid precies inhoudt en input geven over de belastende omstandigheden. Dit om ervoor te zorgen dat de bedrijfsarts een goed oordeel kan vellen over het moment waarop de medewerker volledig arbeidsgeschikt is;

Van een medewerker ‘administratief ziek houden’ nadat de medewerker zelf of de bedrijfsarts heeft aangegeven dat medewerker in staat is volledig de bedongen arbeid te verrichten, kan geen sprake zijn.

Het kan zo zijn dat er geen sprake meer is van medische beperkingen, maar de medewerker de laatste stap in de re-integratie nog niet heeft gezet (dus hij/zij doet nog niet alle werkzaamheden en/of alle uren en/of alle tijden) en de medewerker zelf aangeeft hiervoor meer ruimte nodig te hebben. In dat geval vindt over deze laatste stap in het re-integratietraject afstemming plaats tussen de bedrijfsarts, werkgever en werknemer.

Onze consulenten staan klaar voor onze leden

Houdt NS je ondanks de afspraken toch (deels) ziek, of loop je tegen andere problemen met je leidinggevende aan? Neem dan direct contact op met één van onze vakbondsconsulenten. Bekijk onze vakbondsconsulenten en hun contactgegevens. Dat kan uiteraard ook over andere issues gaan.

Word lid

Opnieuw is duidelijk geworden dat FNV Spoor binnen NS succesvol is en het verschil weet te maken. Ben je nog geen lid van de FNV? Nu is het moment!

Word lid

Of nodig je collega uit om lid te worden