Dringende oproep aan kabinet: Zorg voor meer parkeerplekken beroepschauffeurs

Vraagtekens bij gerechtelijke uitspraak

Redactie
Door Redactie 8 oktober 2024

FNV Transport en Logistiek doet een dringende oproep aan het kabinet om voldoende en fatsoenlijke parkeerplekken te regelen voor beroepschauffeurs. De laatste jaren zijn er steeds meer parkeerplekken verdwenen en chauffeurs kunnen dus geen plek vinden als ze even willen of moeten rusten. Dat moet echt anders vindt de FNV.

‘We kunnen en mogen chauffeurs niet dwingen om doodmoe verder te rijden, alleen maar omdat er onvoldoende fatsoenlijke parkeerplaatsen zijn’, zegt Femke Janssen van de FNV. ‘Dat is niet alleen tegen de regels, maar ook levensgevaarlijk.’

Boete 

Steeds meer chauffeurs uit binnen- en buitenland kiezen ervoor om de vrachtwagen te parkeren op een plek waar dat wettelijk niet mag. Ook Jan Slotboom uit Dordrecht kwam onlangs voor die keuze te staan. Op 23 maart vorig jaar kreeg hij een geldboete van €500 omdat hij parkeerde op een plek waar dat niet mag. Deze werd opgelegd door de politierechter. De ellende is ontstaan omdat er simpelweg geen parkeerplek was. Jan wilde deze beslissing aanvechten bij de rechter, maar hij is niet in het gelijk gesteld, de wet is nu eenmaal de wet.

Vraagtekens bij gerechtelijke uitspraak

FNV Transport en Logistiek is teleurgesteld over de uitspraak. ‘We begrijpen dat de wet gevolgd moet worden door de contolerende en rechterlijke macht. Echter, als de politiek het onmogelijk maakt om je aan de wet te houden dan kun je hier wel heel grote vraagtekens bij plaatsen’, reageert Janssen. ‘Als er gewoon genoeg parkeerplekken waren dan kon Jan daar gewoon parkeren en was er dus geen sprake van een overtreding. Hij werd nu bijna gedwongen om doodmoe verder te rijden en over zijn limiet in de vrachtwagen te gaan. Dat is ook niet wenselijk.’

Politiek aan zet

Volgens de FNV is de politiek nu aan zet. Er moet een structurele oplossing komen voor dit probleem. Er moeten simpelweg meer parkeerfaciliteiten komen voor beroepschauffeurs. Ook transportbedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Zo moeten ritten zo gepland worden dat chauffeurs niet in verleiding komen om op een onveilige manier te parkeren of de rij- en rusttijdenwet te overtreden.

Onmisbare schakel in economie

‘Dit betekent dat er minder ritjes per chauffeur gereden moeten worden’, vervolgt Janssen. ‘Dat kan een direct gevolg hebben voor onze economie. Chauffeurs bevoorraden onze supermarkten en zorgen dat onze medicijnen in de apotheken liggen. Ze zijn een onmisbare schakel in onze economie. Tegelijkertijd moeten deze professionals hun vak goed kunnen uitvoeren. Zij mogen niet de dupe worden van een situatie die door anderen is veroorzaakt.’

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.