Acties zwareberoepenregeling (RVU) tijdelijk opgeschort

Overleg met minister dankzij onze acties

Door Redactie 6 oktober 2024

De laatste tijd horen we veel berichten dat het kabinet wellicht bereid is om met vakbonden FNV, VCP (hier is VHS lid van) en CNV tot een zwareberoepenregeling te komen. Minister Van Hijum (SZW) zei onlangs in het Tweede Kamerdebat dat hij ‘geen showstoppers’ in de eisen van de vakbonden ziet.

NS station

Overleg dankzij onze acties

Dat klinkt mooi en naar aanleiding van deze uitspraken voeren de vakbonden verkennend informeel overleg met de minister. Het staat vast dat de handreiking van de minister is ontstaan door onze vakbondsacties, met name bij Stadsvervoer (10 september), NS en Streekvervoer (11 september) en uiteraard bij de andere sectoren, o.a. Politie, Havens, Metaal en Bouw.

FNV wil overleg met minister een kans geven

Nu er overleg plaatsvindt lijkt een goed resultaat misschien nabij, maar één zwaluw maakt nog geen zomer. We willen een hernieuwd overleg met de minister wél een kans geven. Daarom heeft de FNV Stakingsraad (kaderleden uit de actievoerende sectoren en bedrijven) besloten acties tot 1 december op te schorten. Mocht de minister toch niet bereid zijn goede afspraken te maken, zijn wij (samen met CNV) alsnog genoodzaakt de acties vanaf 1 december weer op te starten. Ook bij NS.

Lees hier de brief van de FNV Stakingsraad

Het belang is duidelijk

Zonder nieuwe wetgeving van de minister wordt een regeling om eerder te stoppen met zwaar werk onbetaalbaar. Als de minister de wet niet aanpast, kunnen we ondanks het bij NS afgesproken FNV-puntensysteem, nooit tot een regeling komen.

Onze eisen:

• Een permanente regeling;
  • Het bedrag dat maximaal boetevrij aan een werknemer mag worden betaald als die werknemer voor zijn AOW-leeftijd stopt met werken, moet worden verhoogd;
  • Cao-partijen bepalen wat zwaar werk is, zoals het FNV Haven-model (puntensysteem) dat we in de cao NS hebben afgesproken.

Word lid

Opnieuw is duidelijk geworden dat een sterke vakbond onmisbaar is. En leden maken de vakbond: hoe meer leden, hoe meer kracht. Ben je nog geen lid van de FNV? Nu is het moment!

Word lid

Of nodig je collega uit om lid te worden

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.