De voorzieningenrechter heeft vanmiddag in een kort geding helaas Schiphol haar zin gegeven. De rechter heeft FNV Spoor opgedragen een door NS uit te voeren kwartierdienst van en naar Schiphol in stand te houden. Wat betekent dit voor de staking van morgen?
Schiphol stelde ter zitting dat de staking voor Schiphol en haar directe omgeving tot enorm grote maatschappelijk ontwrichtende en gevaarlijke situaties zou leiden. Zelfs de kaart van terroristische aanslagen werd door Schiphol ingebracht. FNV Spoor betwist de cijfermatige onderbouwing daarvan en is vooral van mening dat zowel Schiphol als ook NS vroegtijdig over de werkonderbreking zijn geïnformeerd. Er was ruime tijd om passende maatregelen te treffen. Om pas nu, een dag voor de staking, FNV Spoor te dagvaarden, is moeilijk anders te zien dan als een regelrechte aanval op het stakingsrecht. Wij zullen het definitieve vonnis, dat we over enkele weken verwachten, bestuderen en dan bepalen of we aanleiding zien dit vonnis in een bodemprocedure aan te vechten. Voor nu geldt uiteraard dat we uitvoering geven aan het vonnis.
De landelijke staking gaat gewoon door. We hebben van de rechter een beperking gekregen. Letterlijk heeft de rechter het volgende bepaald:
FNV Spoor moet haar leden, en andere werknemers van NS, informeren dat
De noodzakelijke treininzet betekent dat tussen 04.00 en 11.00 uur met een frequentie van vier keer per uur treinen rijden tussen Amsterdam CS, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Lelylaan, Schiphol en Hoofddorp (inclusief keren/rangeren op Hoofddorp Opstel).
Deze noodzakelijke treininzet is gelijk aan het vonnis uit 2019 toen we een 24-uursactie hielden.
NS heeft vanmiddag een bericht gestuurd dat er morgen tussen 04.00 en 08.00 uur helemaal geen treinen rijden, met uitzondering van het traject Amsterdam CS - Schiphol. We weten niet wat het effect hiervan is op loondoorbetaling. We roepen daarom iedereen op om je morgen tussen 04.00 en 08.00 uur te registreren als staker. Dat kan bij de actieleiders op deze actielocaties.