Rechter geeft Schiphol haar zin: wat betekent dit voor de staking morgen?

Kwartierdienst van en naar Schiphol blijft in stand

Redactie
Door Redactie 10 september 2024

De voorzieningenrechter heeft vanmiddag in een kort geding helaas Schiphol haar zin gegeven. De rechter heeft FNV Spoor opgedragen een door NS uit te voeren kwartierdienst van en naar Schiphol in stand te houden. Wat betekent dit voor de staking van morgen?

Hamer van rechter

Regelrechte aantasting van het stakingsrecht

Schiphol stelde ter zitting dat de staking voor Schiphol en haar directe omgeving tot enorm grote maatschappelijk ontwrichtende en gevaarlijke situaties zou leiden. Zelfs de kaart van terroristische aanslagen werd door Schiphol ingebracht. FNV Spoor betwist de cijfermatige onderbouwing daarvan en is vooral van mening dat zowel Schiphol als ook NS vroegtijdig over de werkonderbreking zijn geïnformeerd. Er was ruime tijd om passende maatregelen te treffen. Om pas nu, een dag voor de staking, FNV Spoor te dagvaarden, is moeilijk anders te zien dan als een regelrechte aanval op het stakingsrecht. Wij zullen het definitieve vonnis, dat we over enkele weken verwachten, bestuderen en dan bepalen of we aanleiding zien dit vonnis in een bodemprocedure aan te vechten. Voor nu geldt uiteraard dat we uitvoering geven aan het vonnis.

Wat betekent het vonnis voor de staking?

De landelijke staking gaat gewoon door. We hebben van de rechter een beperking gekregen. Letterlijk heeft de rechter het volgende bepaald:

FNV Spoor moet haar leden, en andere werknemers van NS, informeren dat

  • FNV Spoor tijdens de op 11 september 2024 uitgeroepen acties bij NS, de vastgestelde minimaal noodzakelijke treininzet niet zal verstoren, vertragen of anderszins belemmeren,
  • passagiers die op 11 september 2024 van en naar de luchthaven Schiphol wensen te reizen daartoe daadwerkelijk, gebruikmakend van de minimaal noodzakelijke treininzet, in staat zullen moeten zijn, en
  • zij worden opgeroepen om mee te werken aan de uitvoering van de door de voorzieningenrechter vastgestelde minimaal noodzakelijke treininzet.

De noodzakelijke treininzet betekent dat tussen 04.00 en 11.00 uur met een frequentie van vier keer per uur treinen rijden tussen Amsterdam CS, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Lelylaan, Schiphol en Hoofddorp (inclusief keren/rangeren op Hoofddorp Opstel).

Deze noodzakelijke treininzet is gelijk aan het vonnis uit 2019 toen we een 24-uursactie hielden.

  • De werknemers die op de lijn Amsterdam CS - Hoofddorp zijn ingeroosterd/ingedeeld om de treinen vier keer per uur op deze lijn te laten rijden, kunnen helaas niet staken.
  • De werknemers die op de andere treinlijnen zijn ingeroosterd, zoals Enkhuizen – Amsterdam, kunnen nog steeds staken.

NS haalt dienstregeling eruit

NS heeft vanmiddag een bericht gestuurd dat er morgen tussen 04.00 en 08.00 uur helemaal geen treinen rijden, met uitzondering van het traject Amsterdam CS - Schiphol. We weten niet wat het effect hiervan is op loondoorbetaling. We roepen daarom iedereen op om je morgen tussen 04.00 en 08.00 uur te registreren als staker. Dat kan bij de actieleiders op deze actielocaties.

Bekijk ook onze Q&A over de staking bij NS

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.