Staking bij NS: het wordt steeds serieuzer, actiebereidheid groeit

Informatie over de staking

Door Redactie 29 augustus 2024

Steeds meer werknemers beseffen hoe belangrijk het is om te vechten voor een permanente en verbeterde zwaarwerkregeling, zodat werknemers die zwaar werk hebben eerder kunnen stoppen met werken. De actiebereidheid groeit in verschillende sectoren en zeker ook bij NS.

Megafoon

Landelijk nieuws

De acties bij de politie worden heviger, ze ondersteunen nu niet meer bij voetbalwedstrijden. Als gevolg daarvan gaat de ‘Klassieker’ Feyenoord-Ajax zondag niet door en krijgt onze strijd veel media-aandacht. Maar ook onze andere acties zijn volop in het nieuws.

Acties in het OV

Op 10 september starten onze collega’s in het stadsvervoer met een werkonderbreking in de grote steden. Op 11 september is natuurlijk onze werkonderbreking van 04.00 tot 08.00 uur en ook het streekvervoer houdt op deze dag een werkonderbreking. Deze acties doen we gezamenlijk met het CNV. In dezelfde week zijn er acties bij de schoonmaak, in de bouw en in de metaal.

Actiebereidheid groeit

Bij NS merken we dat de actiebereidheid groeit en groeit. Iedereen bij NS is ervan overtuigd dat er een zwaarwerkregeling moet komen en is bereid daarvoor actie te voeren. De FNV en CNV gaan ervoor, maar we zien dat vooral categorale bonden het altijd moeilijk hebben bij onderwerpen die hun leden wel belangrijk vinden, maar die aan overlegtafels worden besproken waar ze niet aanwezig zijn. Andere categorale bonden, zoals in het stadsvervoer, sluiten vanwege het belang van hun leden gewoon aan bij onze acties. Bij NS is dit nog niet het geval, ondanks dat we van veel van hun leden horen dat zij het heel belangrijk vinden dat er een zwaarwerkregeling komt.

Informatie over de staking bij NS (Q&A)

FNV Spoor roept alle NS-medewerkers op om mee te doen aan deze actie. Ook als je lid bent van een andere bond of geen vakbondslid bent, kun je meedoen. Deze en andere informatie over de staking vind je op deze pagina. We hebben speciaal hiervoor een Q&A (vraag en antwoord) gemaakt. Heb je een vraag die niet beantwoord wordt op de website? Neem dan gerust contact met ons op.

Belangrijk!

Een aantal dagen voor de actie krijgen alle leden per mail een persoonlijke stakingspas. Met deze stakingspas kun je je tijdens de staking registreren als staker en ontvang je een stakingsuitkering. Het is daarom heel belangrijk dat jouw e-mailadres goed in ons systeem staat. Controleer dit tijdig in Mijn FNV.

Samen sterk

FNV Spoor komt op voor jouw belangen op het gebied van werk en inkomen. Met meer leden staan we nog sterker. Draag ook bij aan een grotere, sterkere FNV!

Of maak een ander lid en verdien een tientje.