Hoe nu verder met cao ProRail

Nieuws uit het vakbondsoverleg met de werkgever

Door Redactie 24 september 2024

Op 19 september hebben we met de werkgever een vakbonds- en cao-overleg gehad. We hebben gesproken over functieverbreding bij VL, de 18 maanden termijn voor treindienstleiders in opleiding en de nieuwe cao ProRail.

Update cao

Functieverbreding bij VL

Het belangrijkste in het vakbondsoverleg was de update over functieverbreding bij VL. De positieve uitkomst van de actiegroep Seniors bevestigde FNV Spoor's eerdere standpunten: de kennis en betrokkenheid op de werkvloer bij ProRail is groot. Dit toont aan dat de werkgever meer ruimte kan geven aan een volwassen arbeidsrelatie, bijvoorbeeld bij roosterwijzigingen.

18 maanden termijn

De FNV-delegatie was kritisch over het invoeren van een 18 maanden termijn voor treindienstleiders (in opleiding). Dit lijkt op het aanpassen van de regels tijdens het spel. De werkgever had beloofd dat functieverbreding zou leiden tot doorstroming naar functieschaal 7, maar de nieuwe termijn vormt een extra obstakel.

Verantwoordelijkheid op de werkvloer

Wij pleitten voor het loslaten van harde termijnen en het laten beoordelen van de geschiktheid door leidinggevenden. Zo blijft de verantwoordelijkheid op de werkvloer en wordt ‘het gesprek’ ondersteund. De werkgever gaf aan dat de impact van de 18 maanden termijn nog onderzocht wordt en in het volgende overleg besproken zal worden. Onze boodschap is duidelijk overgekomen en wordt meegenomen.

Uitkomst stemming cao-resultaat

De uitkomst van de stemming over het cao-resultaat onder de FNV-leden was heel duidelijk. Een overduidelijke meerderheid, ruim 70%, heeft het voorstel afgewezen. De verhouding in uitkomst was hetzelfde bij zowel roostergebonden als niet-roostergebonden medewerkers.

Belangrijke punten

Bijna unaniem werd de loonontwikkeling als te mager/te laag beoordeeld. De leden ervaren dat ze al achterlopen en dat wordt hierdoor nog verder versterkt. Dit punt staat ‘met stip’ bovenaan. Verder waren onderstaande punten voor jullie ook belangrijk om tegen te stemmen:

• Geen uitbreiding van declarabele kilometers woon-werkverkeer.
  • Verslechtering van de OBP-regeling.
  • Geen volledig betaald ouderschapsverlof.
  • Onvoldoende verhoging ORT.
  • In plaats van een eenmalige uitkering liever een structurele loonsverhoging.

Uitkomst stemming andere bonden

Wij hebben deze uitkomst met de werkgever en andere vakbonden gedeeld. Ook de andere vakbonden hebben de uitkomst van hun stemming onder de leden gedeeld. Hieruit blijkt dat bij CNV 75% heeft vóór gestemd en bij VHS heeft 69% vóór gestemd. Tel daarbij op dat de werkgever ook heel tevreden is met het resultaat. Wij staan als FNV dus alleen in ons ongenoegen over het resultaat en hebben dan ook de vraag gesteld ‘hoe nu verder?’.

Hoe nu verder?

De werkgever wil graag tot een akkoord met alle vakbonden komen maar benadrukt dat het financiële maximum is bereikt en niet zal veranderen. Dit leidde tot weerstand bij een andere vakbond omdat hun behaalde eisen mogelijk worden aangepast. Wij hebben onze twijfels geuit over het bereiken van een akkoord zonder extra middelen, enkel door herverdeling. De werkgever vroeg uiteindelijk 1,5 week bedenktijd voor een verdere beslissing.

Inzet de FNV

Voor de FNV-delegatie is het vervolg wel duidelijk! Wij willen een resultaat dat op een groot draagvlak kan rekenen onder onze achterban. Wat zo’n resultaat moet inhouden is door jouw feedback in de enquête weer scherper en concreter geworden (zie ‘Belangrijke punten’). Wij gaan voor de verbetering! Doe jij mee?

Samen sterker

Een goede cao ontstaat niet vanzelf, daar is een sterke vakbond voor nodig. Met meer leden staan we nog sterker!

Word lid

Of maak je collega lid en verdien een tientje.