FNV Havens kondigt grootschalige werkonderbreking aan in Rotterdamse haven

Haven ligt stil vanwege zwaarwerkactie met steun van werkgevers

Door Redactie 3 september 2024

De Rotterdamse haven staat aan de vooravond van een grote werkonderbreking. FNV Havens kondigt aan dat werknemers, werkzaam bij verschillende bedrijven, op zaterdag 7 september 2024 het werk zullen neerleggen tijdens de avond- en nachtdienst. Deze actie, van 22:00 uur op zaterdag 7 september tot 02:00 uur op zondag 8 september, markeert het begin van een reeks acties in de tweede week van september in meerdere sectoren.

De bedrijven[1] waarmee FNV Havens cao-afspraken heeft gemaakt over eerder stoppen met werken voor zware beroepen, ondersteunen deze actie. De actie wordt gehouden vanwege het uitblijven van een akkoord over een structurele Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) voor werknemers met een zwaar beroep. Ondanks intensieve gesprekken tussen sociale partners, VNO-NCW en het Ministerie van Sociale Zaken in de afgelopen maanden is er geen oplossing gevonden. Hierdoor ziet FNV Havens zich genoodzaakt tot deze actie.

Tijd voor actie

‘Genoeg is genoeg’ stelt Niek Stam, vakbondsbestuurder van FNV Havens. ‘Onze leden werken onder zware omstandigheden zonder enig uitzicht op een eerlijke regeling voor vervroegde uittreding. Het is tijd voor actie. Wij zullen niet rusten tot er een rechtvaardige oplossing is gevonden.

Een objectieve benadering

In de havensector hebben vakorganisaties en werkgevers in onder andere de containeroverslag, droge bulksector, controlesector, Roll on/Roll Off-sector en de sjorsector een unieke aanpak ontwikkeld in de cao’s. Deze methode is gebaseerd op een zwaar werk-model dat de mate van fysiek zwaar werk op een objectieve manier weegt, met inachtneming van arbeidsomstandigheden, roosters en het aantal dienstjaren.

Geen extra kosten voor de overheid

‘De medewerkers die voor deze regeling vervroegde uittreding in aanmerking komen hebben vaak  uitzonderlijk lange dienstverbanden en zijn veelal werkzaam in de volcontinudienst. Daarnaast hebben deze medewerkers vaak fysieke klachten. De kosten voor deze regeling worden volledig door de sector zelf gedragen’, aldus Leon Niemantsverdriet, namens werkgever ECT. Werkgevers en vakbonden in de havensector zijn al enkele jaren bezig om VNO-NCW en diverse politieke partijen de noodzaak voor de RVU-regeling voor zware beroepen onder de aandacht te brengen.

Rondleiding

‘Wellicht dat wij nog eens een rondleiding moeten organiseren, maar dan ‘s nachts en bij slecht weer. Onze sjormedewerkers zijn er dan in ieder geval en kunnen dan zelf toelichten hoe het is om in langdurig in volcontinudienst deze werkzaamheden te verrichten’, aldus Erik Bouwens, directeur van sjorbedrijf Matrans.

De nacht als symbool van de strijd

De keuze voor de werkonderbreking tijdens de nachtdienst is bewust gemaakt; juist deze diensten symboliseren de intensieve en zware arbeid in de havensector. Met deze actie wil FNV Havens de urgentie van de situatie benadrukken en aandringen op een duurzame oplossing voor de werknemers met een zwaar beroep. Deze oproep tot actie is een duidelijke boodschap aan VNO-NCW en de politiek: een structurele, verbeterde Zwaarwerkregeling- kan niet langer worden uitgesteld.

Uitnodiging aan de pers

Om het belang van deze kwestie te onderstrepen en de realiteit van zwaar werk te laten zien, organiseert FNV Havens in de nacht van 7 op 8 september een "feestje" met een dj. Als de overheid denkt dat er in Nederland geen zwaar werk is, dan moeten we haar de werkelijkheid laten zien. FNV Havens nodigt de pers van harte uit om aanwezig te zijn bij deze actie. De havenwerkers zullen zich vanaf 22:00 uur verzamelen bij het ECT-terrein (adres: Europaweg 875. Havennummer: 8200).

[1] Hutchison Ports ECT Delta en ECT Euromax, Hutchison Ports Delta II, APM MVII, RST, Matrans, ILS, Peterson, EMO, EECV, EBS, OVET,  MRT, P&O Ferries, Stena Line, DFDS.