Na lang aandringen van FNV Streekvervoer is de veiligheid op station Emmen voor zowel buschauffeurs als reizigers eindelijk verbeterd. ‘Maar we zijn er nog niet’, zegt Edwin Kuiper, bestuurder FNV Streekvervoer. ‘Veel punten die we namens de chauffeurs op tafel hebben gelegd bij hun werkgever Qbuzz, de gemeente en de provincie zijn opgepakt, maar het spookrijden niet.’
De chauffeurs moeten in het drukke stationsgebied nog steeds met hun bus tegen de rijrichting in rijden om te kunnen opladen: het zogenoemde omgekeerd laden. Kuiper: ‘Dat betekent met zo’n grote bus van rechts naar links en dan weer een slinger naar rechts. Dat er nog geen ongelukken zijn geweest is vooral aan de chauffeurs te danken, maar dat is natuurlijk wel de omgekeerde wereld. Die verkeerssituatie blijft onveilig en moet ook aangepakt worden.’ Volgens de vakbond zijn er meerdere plekken waar de laadpaal kan staan op het station en is het een kwestie van verplaatsen.
Een groot deel van de buschauffeurs gaf vorig jaar in een enquête van de FNV onder meer aan dat het omgekeerd laden zorgt voor gevaarlijke situaties op ‘hun’ station. In een brief naar de betrokken partijen heeft de vakbond toen nogmaals aangedrongen op het oplossen van de onveilige situatie. Kuiper: ‘De maatregelen die nu zijn genomen vergroten de veiligheid, maar er moet nog steeds tegen de rijrichting ingereden worden om de bussen op te laden.’
Een jaar na dato komt er nu, in opdracht van de busmaatschappij, een onafhankelijk onderzoek naar het omgekeerd laden. Kuiper: ‘Goed dat dat onderzoek er komt, maar tot die tijd kan Qbuzz niet achteroverleunen. De verkeersveiligheid moet topprioriteit zijn en niet een discussie over wel of niet een nieuw stationsgebouw. Zorg dat je zo snel mogelijk de veiligheid op en rond het station op orde hebt.’