Nieuws over acties bij NS voor zwaarwerkregeling (RVU)

Actiedag na de zomer

Door Redactie 31 mei 2024

Op 23 mei hebben wij aangekondigd dat we binnen het OV - en dus ook binnen NS - acties zullen organiseren omdat er kennelijk zonder acties geen wettelijke mogelijkheid komt om werknemers met een zwaar beroep eerder te laten stoppen met werken met een financiële regeling (RVU). Terwijl die wettelijke mogelijkheid net zo belangrijk is als de cao-afspraak met NS; het “FNV Havenmodel” waar wij eind maart NS en andere vakbonden warm voor kregen.

Machinist ns

Acties OV

We meldden ook dat we in het stads- en streekvervoer en bij NS mogelijk al in juni tot eerste  werkonderbrekingen over zouden gaan. De afgelopen week zijn onze kaderleden en bestuurders binnen NS en andere OV-sectoren druk in de weer gegaan met de organisatie van acties.

Tegelijkertijd waren er in Den Haag ontwikkelingen die zouden kunnen leiden tot zicht op een wettelijk kader om werknemers met een zwaar beroep eerder te laten stoppen met een RVU. We zien ook dat het formeren van een missionair kabinet erg traag gaat, waardoor er op dit moment nog steeds geen minister is waarmee we wettelijke afspraken kunnen maken.

Deze omstandigheden en gezien de grote effecten van acties in het OV, hebben we samen met FNV Stadsvervoer en FNV Streekvervoer, uiteraard met steun van ons Landelijk Actiecomité met kaderleden uit heel NS, besloten om in juni geen actiedag te organiseren, maar deze over de zomerperiode heen te tillen. Mochten er dan nog steeds geen goede afspraken zijn, dan zijn acties, werkonderbrekingen en stakingen onvermijdelijk.

Standpunt collega-vakbond

We hebben kennisgenomen van de opstelling van onze collega-vakbond. Uiteraard respecteren we ieders standpunt. Echter, wanneer er geen landelijke wettelijke ruimte voor een RVU komt, zijn onze cao-afspraken over zware beroepen niets waard. Juist op dit toch echt enorm belangrijke onderwerp voor iedereen, is het simpelweg nodig om de strijd aan te gaan. Alle bonden zouden hieraan mee moeten doen. Je kan je hier niet meer van afzonderen.

Wij trekken graag gezamenlijk op. Samenwerking tussen alle bonden bij NS vinden we belangrijk. Daarom hebben we eind maart onze collega-vakbond een plek in de FNV-onderhandelingsdelegatie aangeboden. Deze delegatie wordt gevuld met FNV-bestuurders van onder andere FNV Havens en FNV Metaal. Samen met ons hoofdbestuur bepalen die de inhoud en strategie tijdens het overleg met de minister en met werkgeversvertegenwoordiging VNO-NCB. Zij zijn ook fysiek aanwezig in een kamer naast de kamer waar onderhandeld wordt. En waar dus volledige à la minute afstemming plaatsvindt. Ook hebben wij onze collega-vakbond toegezegd dat ook zij samen met vertegenwoordigers vanuit de actievoerende sectoren zeggenschap krijgen over een eventueel te behalen resultaat, voordat het aan alle leden wordt voorgelegd.

Al met al: acties voor een RVU lijken nog steeds hard nodig. Het liefst doen wij dat gezamenlijk bij NS, maar wij gaan/moeten door met de organisatie van en opbouw naar acties toe.

Wat zijn onze eisen?

• De RVU moet voor onbepaalde tijd worden verlengd. Ook na 2025 zal er zwaar werk zijn en blijft de behoefte aan een RVU bestaan.
  • Het bedrag dat maximaal boetevrij aan een werknemer mag worden betaald als die werknemer voor zijn AOW-leeftijd stopt met werken, moet worden verhoogd; in elk geval met het bedrag dat bij doorwerken tot aan de AOW-leeftijd aan pensioenpremie zou zijn betaald.
  • De RVU moet zo worden ingericht dat sociale partners aan de cao-tafels bepalen, met behulp van een gevalideerd systeem, wanneer sprake is van zwaar werk zodat de RVU in de specifieke behoefte van werknemers met zwaar werk voorziet.

Sluit aan bij je collega’s, word ook lid!

FNV Spoor komt op voor jouw belangen op het gebied van werk en inkomen. Met meer leden staan we nog sterker. Ben je nog geen lid? Nu is het moment, sluit aan bij je collega’s en word ook lid van de FNV!

Word lid

Ben jij al lid, maar je collega nog niet? Stuur dan een uitnodiging om lid te worden.