Op maandag 23 oktober hebben sociale partners in de Railinfra voor de tweede keer plaatsgenomen aan de onderhandelingstafel. Na een reactie op elkaars voorstellen zijn we voorzichtig aan de onderhandelingen begonnen.
De werkgevers vinden dat de vakbonden wel heel veel voorstellen inbrengen. Daartegenover staat dat de vakbonden de voorstellen van werkgevers weinig concreet vinden. De vakbonden hebben enkele voorstellen geclusterd of laten vallen om wat aan de wens van werkgevers tegemoet te komen. Na een schorsing hebben werkgevers en vakbonden loonruimte en looneis met elkaar gedeeld, wat de onderhandelingen direct een andere dynamiek gaf.
De werkgevers hebben ons laten weten dat hun loonruimte voor 2024 5,5% is. Vanuit de loonruimte worden zowel de loonsverhoging als overige zaken betaald. Bij overige zaken moet je bijvoorbeeld denken aan:
De looneis van FNV is 11%. CNV en HZC zitten op 10% looneis. Bonden zitten dus dicht bij elkaar. Maar de afstand tussen looneis van de bonden en de loonruimte die werkgevers benoemen, is zorgelijk groot.
We kunnen wel ook al enkele onderwerpen benoemen waarover vakbonden en werkgevers het met elkaar eens zijn:
De afstand tussen wat vakbonden eisen en wat werkgevers bieden is (nog) enorm. De bonden zijn werkgevers tegemoet gekomen in hun verzoek om met minder voorstellen te komen, door de voorstellen rond ontziemaatregelen voor ouderen te clusteren. Werkgevers gaan akkoord met verhoging van de maaltijdvergoeding en de vergoeding voor ‘afwijking planning’.
De railinfra-sector verdient goede cao-afspraken! Daar zullen we ons weer hard voor maken tijdens de volgende onderhandelingsronde op maandag 13 november.
Een goede cao komt er niet vanzelf. We hebben jou hierbij nodig. Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Dat is nu nodig tijdens de cao-onderhandelingen, maar ook in de toekomst.
Ben je al lid? Maak dan je collega ook lid van de FNV! Als dank ontvang jij dan 10 euro van ons.