FNV Transport & Logistiek is verbijsterd door het besluit van CEVA Logistics om zonder de vakbond met de meeste leden bij het bedrijf toch een cao af te sluiten. De directie van de logistiek dienstverlener doet alleen nog zaken met de kleinere bond BVPP. Dat een kleine 70% van de FNV-leden een eindbod van CEVA heeft afgeschoten doet er voor het bedrijf niet toe.
Menno Janssen, bestuurder FNV Transport & Logistiek: ‘Het zegt veel over een werkgever als die doof is voor het feit dat zijn eigen personeel niet tevreden is.’
De komende tijd overlegt Janssen met de FNV-leden bij de logistiek dienstverlener. Op basis van deze gesprekken wordt besloten of er acties volgen om te strijden voor een betere cao of om aparte afspraken te maken die gelden voor FNV-leden bij CEVA.
De leden van FNV Transport & Logistiek stemden om verschillende redenen tegen het eindbod. Veelgehoord echter is de magere loonsverhoging die CEVA biedt. Een werknemer bij het bedrijf: ‘Als mijn loon dit jaar 6% stijgt, maar boodschappen worden 10% duurder, dan houd ik toch minder over? Hoe kan een werkgever die zegt om zijn mensen te geven zoiets doorvoeren?’
Onderdeel van het eindbod was ook het veranderen van de onregelmatigheidstoeslag. Personeel dat vanaf 2024 in dienst komt en onder de nieuwe cao valt, krijgt aanzienlijk minder toeslag voor het werken op onregelmatige tijden dan mensen die voor 2024 al onder deze cao vielen. Leden vrezen dat dit voor een tweedeling op de werkvloer zorgt. Ook het afschalen van de reiskostenvergoeding was een pijnpunt.