Akkoord met DSV Solutions over nieuwe cao

Loonsverhoging en verbeterde reiskostenvergoeding voor werknemers

portret Niels Kater
Door Niels Kater 10 juni 2024

Vakbond FNV heeft een akkoord bereikt met DSV Solutions voor een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst (cao). Er is met de wereldwijde leverancier van transport- en logistieke diensten een aanzienlijke loonsverhoging afgesproken en een verbeterde reiskostenvergoeding. De nieuwe cao heeft een looptijd van twee jaar en gaat met terugwerkende kracht in op 1 april 2024. De cao eindigt op 1 april 2026.

‘Uiteraard is het laatste woord aan onze leden. Zij gaan stemmen over deze nieuwe cao. Maar we leggen dit cao-voorstel met een positief advies aan ze voor’, zegt Menno Janssen, bestuurder FNV Transport en Logistiek. ‘Ik denk dat we trots kunnen zijn op dit resultaat.’

Loonontwikkeling

Een belangrijk onderdeel van de cao is dat de lonen en loonschalen in verschillende fases worden verhoogd. Per 1 juli 2024 zullen de lonen met 5,25% stijgen. Op 1 juli 2025 komt daar nog eens 2% bij en per 1 december 2025 worden de lonen opnieuw met 2% verhoogd. Daarnaast worden vanaf 1 juli 2024 de minimum- en maximumgrenzen van de verschillende loonschalen verhoogd.

Reiskostenvergoeding

De reiskostenvergoeding is per kilometer al eerder verhoogd naar €0,23. Deze vergoeding zal ook in de nieuwe cao blijven gelden.

Toelichting en resultaat

Janssen legt uit dat de vakbond erin is geslaagd om alle verslechteringen die DSV had voorgesteld, zoals veranderingen in de doorbetaling bij ziekte, van tafel te krijgen. ‘Hoewel niet alle looneisen volledig zijn ingewilligd, is de overeengekomen salarisverhoging vergelijkbaar met afspraken bij andere bedrijven’, licht Janssen toe. Hij benadrukt dat dit een sterk akkoord is en dat FNV hiermee een goede deal heeft weten te sluiten.

Locatiebezoek

In de komende dagen zal FNV verschillende DSV-locaties bezoeken om met de werknemers in gesprek te gaan over het akkoord en eventuele vragen te beantwoorden. Het volledige cao-akkoord is hier te vinden.