Veiligheid personeel NS staat voorop

Update extra maatregelen Maarheeze

Door Redactie 27 juli 2023

Na het zoveelste incident in Maarheeze was de maat vol. Natuurlijk hebben we het over maatschappelijke problemen waar zelfs kabinetten over vallen, maar toch moet het niet zo zijn dat onze leden hier de hardste (soms letterlijk) klappen van moeten blijven opvangen. Bij het laatste incident was er zelfs sprake van dreiging met een scherp voorwerp.

V&S NS

Overleg

Toen NS een overleg met de burgemeester van Maarheeze had ingepland om over veiligheid in de trein en op en rond het spoor te spreken bij Marheeze, heeft FNV spoor gevraagd om hierbij aan te sluiten. De veiligheid van onze leden is namelijk een heel belangrijk onderwerp voor FNV Spoor. De burgemeester ging hiermee akkoord.

Aanvullende maatregelen

Dinsdag 11 juli heeft er een eerste overleg met de burgemeester plaatsgevonden. Bij dit overleg was de regionale en landelijke politie, NS en de vakbonden aanwezig. Ondanks dat de burgemeester aangaf met zijn handen in het haar te zitten, bijna al zijn bevoegdheden had ingezet en uitgeput waren, wilde hij wel kijken welke aanvullende maatregelen er specifiek voor het personeel nog ingezet kunnen worden.

Toezegging

Concreet is toen toegezegd dat de politie meer zichtbaar aanwezig zou zijn rond het station en in de trein. Ook zou toezicht van de gemeente vaker bij het station zichtbaar zijn op de door NS aangegeven strategische momenten. Daarnaast werden nog een aantal andere acties onderzocht in samenwerking met de regio of het rijk.

Aantal incidenten neemt af

Inmiddels heeft een derde overleg plaatsgevonden. Dankzij de inzet van de burgemeester, NS en de politie horen en zien we dat het aantal incidenten afneemt. We krijgen ook positieve signalen van onze leden hierover. Ook zij zien dat politie en gemeentelijke toezicht vaker zichtbaar rond het station en op de trein aanwezig zijn. Daarnaast wordt ook door NS de beveiliging op het station beter en professioneler ingezet.

Niet verslappen

We hebben afgesproken dat er om de 2 weken een kort overleg is over de stand van zaken met alle betrokken partijen. Als FNV Spoor hebben we benadrukt dat ondanks dat we zien dat het de goede kant op gaat, we niet moeten verslappen. Het is zeker van belang dat de genomen extra maatregelen niet meteen weer worden afgeschaald.

Geen garantie

Dit allemaal is geen garantie dat er morgen niets iets kan gebeuren. Wel proberen we als FNV spoor ons best te doen om er voor te zorgen dat sociale veiligheid voor onze leden bij iedereen hoog op de agenda staat. Natuurlijk bij NS, maar zoals je ziet ook bij de burgemeesters.