FNV Spoor, NS en andere vakbonden hebben dinsdag 11 juli gesproken met de burgemeester van de gemeente Cranendonck en de politie over de sociale veiligheidssituatie rondom station Maarheeze. Op het station en het traject Eindhoven-Weert heeft het NS personeel al langer last van een overlastgevende groep inwoners vanuit het AZC in Budel.
Het gaat dan om een relatief kleine groep zogenoemde “veiligelanders” welke zeer veel overlast, agressie en soms ook geweld plegen. In de afgelopen weken zien we een stijging van de incidenten en de ernst daarvan. NS loopt tegen de grenzen aan van wat ze kunnen en de situatie dreigt onhoudbaar te worden. De openbare orde is een verantwoordelijkheid van de gemeente. FNV Spoor, andere bonden en NS hebben bij de gemeente aangedrongen op extra maatregelen.
Itai Birger, directeur sociale veiligheid: ‘We hebben dinsdag uitgebreid gesproken met de burgemeester van de gemeente Cranendonck, zijn adviseur veiligheid en de politie. We hebben onze zorgen kenbaar gemaakt en met gebruik van voorbeelden aangegeven wat dit met collega’s doet. We zijn duidelijk geweest dat de veiligheid geborgd moet zijn voor collega’s en reizigers en dat er maatregelen genomen moeten worden. De burgemeester herkent en erkent de situatie, de problematiek raakt zijn hele gemeenschap. Om die reden heeft hij zelf ook een brandbrief gestuurd naar Den Haag. De burgemeester en politie begrijpen onze wens voor extra maatregelen en om te kijken wat we gezamenlijk nog kunnen doen. Op een aantal punten hebben we toezeggingen gekregen en een paar punten moeten binnen de gemeente nader worden besproken. Volgende week staat al een vervolggesprek gepland. Alle maatregelen moeten snel een verbetering laten zien, anders zullen er mogelijk zwaardere maatregelen genomen moeten worden.’
De afgesproken maatregelen zijn:
Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘Het is goed dat de burgemeester de problematiek waarin de NS’ers moeten werken erkent en dus extra politie inzet en maatregelen heeft toegezegd. Ook de staatsecretaris van Justitie erkent de situatie. Naast station Maarheeze en de lijn Weert-Eindhoven, neemt de agressie en geweld overigens in het hele Hoofdrailnet fors toe. Het is een maatschappelijk probleem waar naast de burgemeester en NS ook het demissionair kabinet echt moet gaan doorpakken.’
Naast deze maatregelen blijft de aanpak bij de bron belangrijk en daar wordt ook op ingezet door alle partijen. Afgelopen woensdag 12 juli vond er bestuurlijk overleg plaats met de Staatssecretaris van Justitie & Veiligheid, ministeries Infrastructuur & Waterstaat en Justitie & Veiligheid over sociale veiligheid in het algemeen.
Dat is de uitkomst van het bestuurlijk overleg van woensdag 12 juli. In het overleg spraken de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en van Justitie en Veiligheid (J&V), NS, vakbonden en andere vervoerders over sociale veiligheid. Alle partijen maken zich zorgen over de sociale veiligheid van mensen die werken in het openbaar vervoer. Eelco van Asch, directeur Operatie en lid Raad van Bestuur: ‘In het overleg heb ik samen met de bonden duidelijk gemaakt waar collega’s mee te maken krijgen. Het water staat ons aan de lippen en er moet nu meer gebeuren op dit onderwerp. Beide ministeries herkennen en erkennen de problematiek waar NS’ers dagelijks mee te maken krijgen. Ook geven ze aan dat dit niet alleen in het openbaar vervoer speelt, maar binnen de hele maatschappij. De voortgang is ondanks eerdere besprekingen en brieven onvoldoende en daar moet verandering in komen. Onze collega’s en die van andere vervoersbedrijven verdienen perspectief en meer middelen om effectief te kunnen handelen. Ik ben blij met de erkenning, maar wil dat we snel resultaat boeken voor collega’s.’
FNV Spoor, NS en de andere vakbonden blijven scherp op de voortgang van de gemaakte afspraken en blijven hameren op de noodzaak ervan.