Laatste dag van de vijfdaagse staking streekvervoer

Door Redactie 10 februari 2023

FNV Streekvervoer wil iedereen in het streekvervoer succes wensen met de laatste dag van de vijfdaagse staking. We hebben meer dan 3.000 stakers per dag geregistreerd. Je mag ervan uitgaan dat er zo’n 5.000 mensen dagelijks werkzaam zijn in het streekvervoer.

Actie streekvervoer

80% legt het werk neer

Onze collega’s van het CNV hebben zo’n 1.000 stakers geregistreerd. Dat maakt dat we zo’n 80% van de sector hebben stilgelegd. Helaas is dat nodig om de situatie voor werknemers in het streekvervoer te verbeteren.

Mediastrijd

Het begint steeds meer een mediastrijd te worden. Werkgevers lijken het beeld niet meer vast te kunnen houden dat er maar 50% stil is gevallen als gevolg van de acties van de FNV en CNV. Verder spreekt de VWOV met scherpe bewoordingen over de situatie. Ze denken eraan om mogelijk geen cao meer af te spreken. Een argument dat gebruikt wordt, is dat er geen geld meer is.

Winst maken

We willen iedereen eraan herinneren dat de vervoersbedrijven onderdeel zijn van veelal grote buitenlandse staatsbedrijven. Het gaat hier om commerciële bedrijven, onderdeel van grote internationale holdings, die buslijnen exploiteren puur en alleen om winst te maken. Winst die vervolgens in de zakken van de buitenlandse aandeelhouders verdwijnt. Het betreffen de volgende bedrijven die wereldwijd vele miljarden omzet draaien:

• Qbuzz - BusItalia (onderdeel van de Italiaanse spoorwegen)
  • Arriva - Deutsche Bahn (Duitse spoorwegen)
  • Keolis - SNCF (Franse spoorwegen)
  • Transdev - merendeel aandelen in handen van de Franse staat
  • EBS - Israëlisch particulier bedrijf

Dikke salarissen CEO en CFO

Terwijl de chauffeurs hun koopkracht al jarenlang zien afnemen en met de torenhoge inflatie niet of nauwelijks meer kunnen rondkomen, verdienen de CEO’s/CFO’s dikke salarissen. Zij eten geen boterham minder door de inflatie. Een ‘Concessie Manager Operations OV’ bij een van de vervoersbedrijven verdient zelfs al een salaris tot € 120.000.

Werkdruk

De werkdruk is moordend als gevolg van het eindeloze concurreren op de dienstregeling. Met als gevolg de enorme uitholling van de rustpunten voor de chauffeur, namelijk de keer-, pauze-, op- en afstaptijden. Die zijn nagenoeg allemaal verdwenen en het gejaag wordt steeds erger. Tijd om te herstellen en fatsoenlijk een hapje om rustig op te eten tijdens je pauze is er bijna niet meer. Een toilet bezoeken zonder geconfronteerd te worden met het te laat achter de dienstregeling aanjagen, is er ook niet meer bij.

Vervolgens is het bijna onmogelijk om nog verlof op te nemen. Dit wordt veelal consequent geweigerd, tot grote ergernis van het personeel.

Het moet en kan anders!

Op 9 februari heeft de sectorraad van de FNV vergaderd over de vervolgstappen. Afstemming met het CNV vindt nog plaats. Op een later moment maken we bekend wat de plannen zijn.

Voor nu: staken doe je niet voor de lol. Maar, jullie hebben massaal deelgenomen aan de acties, dat zegt genoeg! De actiebereidheid blijft groeien.