15% meer loon, een eenmalige uitkering van € 1000 en extra betaalde pauze. Een kwart minder gebroken diensten en ouderen kunnen minder gaan werken. Zomaar wat hoogtepunten uit de nieuwe cao Streekvervoer. Meer dan 90% van de FNV-leden stemde in met het voorstel.
Marijn van der Gaag, bestuurder FNV streekvervoer: ‘We hebben met zijn allen hard gestreden. We stonden vanuit een uiterst moeilijke situatie op voor onszelf, alle collega’s en de toekomst van goed openbaar vervoer.’
De cao krijg een looptijd van 27 maanden (tot juni 2025). Per 1 april 2023 is er een eenmalige uitkering van € 1000. Daarna stijgen de lonen op 1 mei met 5%, op 1 oktober nog eens met 4% en in januari 2024, juni 2024 en januari 2025 nog eens met 2% per keer. Per oktober 2023 gaat ook een generatiepact in. Hierdoor kunnen 63-plussers 60% van hun werk doen tegen 80% van het loon, terwijl de pensioenopbouw volledig in tact blijft. Het maximaal aantal gebroken diensten per jaar daalt van 104 naar 78 en er zijn 5 minuten extra pauze bij het ingaan van de winterdienstregeling bijgekomen.
Maar deze goede resultaten werden niet zonder slag of stoot binnengehaald. Met in totaal meer dan 22 stakingsdagen verdeeld over een klein jaar was dit de langste ov-staking ooit. Uiteindelijk moest zelfs de overheid ingrijpen. In maart stuurde staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat twee bemiddelaars om de cao-onderhandelingen tussen werkgevers en de bonden weer vlot te trekken.
Al deze afspraken komen niet uit de lucht vallen. Ook in 2018 staakten werknemers in het streekvervoer om dezelfde redenen: te hoge werkdruk, veel te krappe rijtijden, geen tijd om de benen te strekken, een boterham te eten of naar het toilet te gaan. Dit is het gevolg van het systeem van aanbesteden. Er wordt steeds geconcurreerd op de dienstroosters van de chauffeurs. En om de financiële marges te behalen werden alle pauze- en hersteltijd (lucht) uit de dienstroosters geperst. En met de intense inflatie erbij was het nu genoeg en werd net zolang actie gevoerd tot alle belangrijke eisen ingewilligd werden.
Dat deze cao is afgesproken, wil echter niet zeggen dat alle problemen in het streekvervoer nu opgelost zijn. Van der Gaag: ‘We moeten er serieus werk van maken dat de gemaakte afspraken fatsoenlijk worden nageleefd.’
De cao streekvervoer geldt voor zo’n 13.000 werknemers in het ov.