FNV bereikt principeakkoord met DHL Parcel over nieuwe cao

Geef je mening over het akkoord

Door Redactie 12 december 2022

Op 7 december zijn vakbonden FNV en CNV met DHL Parcel een principeakkoord overeengekomen. Met dit akkoord stijgen de lonen met gemiddeld 9%. Leden kunnen nu hun mening geven over dit akkoord.

FNV bereikt principeakkoord met DHL Parcel over nieuwe cao

Positief advies

De FNV-kaderleden heb het cao-akkoord op 8 december inhoudelijk besproken en beoordeeld. Zij leggen het cao-akkoord met een positief advies voor aan de FNV-leden. We hebben veel van onze voorstellen kunnen realiseren met dit cao-akkoord.

Wat hebben we afgesproken?

De nieuwe cao heeft een looptijd van 1 jaar met ingang van 1 januari 2023.

Per 1 januari 2023

Integratie cao à la carte in loongebouw:

• Het budget wordt voor iedereen gelijkgetrokken naar 2,16%.
  • Ben je in dienst gekomen vóór 19 mei 2017? Dan wordt je brutosalaris opgehoogd met 4,08%.
  • Ben je in dienst gekomen na 19 mei 2017? Dan heb je 4,08% meer ruimte om te groeien in loon omdat het maximum van het loongebouw wordt opgehoogd met 4,08%.
  • Voor medewerkers die vóór 19 mei 2017 in dienst zijn gekomen telt deze 4,08% nu ook mee voor je vakantietoeslag en je pensioen en worden er de toeslagen over betaald.
  • In januari ontvangt iedereen die 6 maanden in dienst is een eenmalige uitkering van € 500,- bruto naar rato van je dienstverband (deeltijders).
  • Door deze integratie heeft nu iedereen dezelfde rechten voor het kopen van verlof en kan dus 13 dagen kopen.

Per 1 april 2023

Je loon wordt verhoogd met een structurele loonsverhoging. De voor jou persoonlijk meest gunstige optie wordt toegepast:

• Een bodemuurloon van € 12,50 óf,
  • Nominale verhoging van € 150,- per maand naar rato van je dienstverband óf,
  • Loonsverhoging van 6%

Om uiteindelijk naar één loongebouw te gaan voor rijdend en niet rijdend worden in deze cao stappen gezet waardoor de schalen dichter naar elkaar groeien. Nu worden:

• De loonschalen 5 en 6 voor rijdend worden verhoogd met 3%
  • Loonschaal 4 voor niet-rijdend wordt verhoogd met 2%

Verder is afgesproken dat de beoordelingsverhoging (motiv8) dit jaar voor elke medewerker 3% is (is normaal 2,75%) als je nog niet op het maximum van je loonschaal zit.

Wat levert dit op?

Doordat de meest gunstige loonsverhoging voor jou persoonlijk wordt toegepast, gaan medewerkers van rijdend er minimaal 9% op vooruit. Ook medewerkers van niet-rijdend gaan er minimaal 9% op vooruit, mits je nog niet aan de max van de loonschaal zit.

Meer goed nieuws

• De jeugdschalen worden afgeschaft. Gelijk werk, gelijk loon! Dus ook als je nog jong bent ontvang je direct het ‘volwassen’ loon. Jongeren krijgen dus een extra loonsverhoging.
  • Voor diegene die dat wensen wordt het aantal meer- of overuren minder.
  • Een vast dienstverband is de norm: DHL Parcel wil in 2023 70% van de medewerkers in vaste dienst. DHL Parcel streeft naar 100% eigen chauffeurs in Grootgoed Pick up & Delivery.
  • De reiskostenvergoeding wordt verhoogd van € 0,19 naar € 0,21 cent netto per kilometer tussen 5 en 30 kilometer.
  • Heb jij je LZV certificaat of ga jij het LZV certificaat behalen? Dan ontvang je een eenmalige bonus van € 1.000,- bruto als je komend of afgelopen jaar LZV dienst rijdt. En elke dienst dat je een LZV rijdt wordt beloond met een toeslag van 5% per uur.

Zie hier de volledige tekst van het principeakkoord.

Breng je stem uit

Laat weten of je instemt met dit cao-akkoord. Alleen leden kunnen stemmen over het cao-akkoord, dus maak gebruik van je stem. Je kunt tot uiterlijk 26 december je stemmen.

Geef je mening