Onderhandelingen cao DHL Parcel van start

Door Redactie 17 november 2022

De cao DHL Parcel loopt af op 31 december 2022. Hoogste tijd voor de cao-onderhandelingen voor een nieuwe cao. We vertellen je in dit bericht wat de cao-voorstellen van de FNV zijn en wat het eerste bod van DHL Parcel is.

Onderhandelingen cao DHL Parcel van start

Loonsverhoging en werkdruk

Door de hoge inflatie is de loonsverhoging van groot belang. FNV leden willen koopkracht behouden. Daarnaast ervaren de FNV leden de hoge werkdruk als een probleem. Ook DHL Parcel kampt met het tekort aan personeel op de arbeidsmarkt. Het is van belang om goed en voldoende personeel te kunnen werven waardoor de werkdruk beheersbaar blijft. Een goed arbeidsvoorwaardenpakket zal hier zeker een bijdrage aan leveren.

Eerste ronde

Vrijdag 11 november hebben partijen voor het eerst onderhandeld over de cao. De FNV heeft de cao-voorstellen voorgelegd aan de werkgever. DHL Parcel heeft een eerste bod gedaan.

Voorstellen FNV

• Lonen DHL Parcel optrekken tot niveau van de loonschalen Beroepsgoederenvervoer.
  • Loonsverhoging op basis van automatische prijscompensatie. Voor koopkracht behoud.
  • Minimaal €14 per uur.
  • Eén loongebouw rijdend en niet rijdend personeel.
  • Jeugdlonen afschaffen.
  • Periodieke loonsverhoging van 4% in plaats van beoordeling afhankelijk verhoging van 2,75%.
  • Compensatie voor een feestdag op een kruisdag.
  • Vast dienstverband is de norm.
  • Reiskostenvergoeding die kostendekkend is.
  • Vergoeding scholingsuren.
  • Wijziging van de dienst in overleg.
  • Tijdig toekennen van verlofuren.
  • Werkdruk verlagen door meer mensen aan te nemen.
  • Werkdagen van structureel 8 uur in plaats van 10 á 12 uur.
  • Workload aanpassen bij extreme weersomstandigheden.
  • Voorzieningen om het tillen te verlichten.

Eerste bod DHL Parcel

• Looptijd van de cao van 12 maanden, van 1 januari 2023 tot 31 december 2023.
  • Per 1 mei 2023 een structurele loonsverhoging van 6% met een minimale nominale verhoging € 150 bruto bij een fulltime dienstverband.
  • Per 1 januari 2023 een eenmalige van € 250 bruto naar omvang van het dienstverband, in dienst op 1 januari 2023 en minimaal 6 maanden in dienst.
  • Maximum schalen rijdend verhogen met 3% per 1 april 2023.
  • Verhoging van het bodem uurloon van € 10,59 naar € 12,50 bruto per uur.
  • Referte periode van 1 week (40 uur) naar 4 weken (160 uur).
  • Karakter van de cao van een Standaard cao omzetten naar een Minimum cao. In het laatste geval mag er in individuele gevallen positief afgeweken worden van de cao.

Eenheid in cao à la carte

• Werknemers in dienst vóór mei 2017 hebben 6,24% (13 dagen) voor geld of verlof. Die houden dit. Door verhoging van het max van de loonschaal met 4,08% bouw je nu over 4,08% pensioen op.
  • Werknemer in dienst ná mei 2017 hebben 2,16% (4,5 dagen) voor geld of verlof. Je krijgt het recht op koop van 8,5 dag extra verlof vanuit het salaris. Door verhoging van het max van de loonschaal met 4,08% ontstaat ruimte voor meer loongroei.
  • Zondagtoeslag: toeslag voor werken op zondag wordt verlaagd van 150% over het basisuurloon naar 100% per 1 juli 2023
  • Reiskosten (woon-werk): verhoging in 2023 van € 0,19 naar € 0,21 p/km voor de reisafstand tussen 5 en 30 kilometer afstand enkele reis.

Reactie op voorstellen

De FNV heeft direct laten weten dat het voorstel van DHL Parcel om de referteperiode aan te passen van één week naar 4 weken, niet bespreekbaar is. DHL Parcel heeft laten weten dat het FNV voorstel voor een automatische prijscompensatie niet bespreekbaar is.

De eerstvolgende cao-onderhandeling is op 24 november. We houden je op de hoogte!