FNV roept Tweede Kamerleden op zich uit te spreken tegen de plannen van staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat om meer concurrentie op het spoor toe te laten. De staatssecretaris is van plan meer regionale lijnen open te stellen voor concurrenten van de NS en op het hoofdrailnet naast NS nieuwe partijen toe te laten.
Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘Dit is de doodsteek voor het openbaar vervoer. Treinkaartjes zullen duurder worden en de arbeidsvoorwaarden slechter. Bovendien zullen de onrendabele lijnen uiteindelijk stil komen te liggen.’
FNV laat zijn noodkreet morgen horen, tijdens een rondetafelgesprek met de Tweede Kamer over de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet. ‘Hoewel wij de afgelopen weken met de NS-directie stevig de degens hebben gekruist over een nieuwe cao, is het voor ons zonneklaar dat NS als enige de treinen op het hoofdrailnet moet blijven rijden. NS behoort namelijk nog steeds tot de beste spoorbedrijven ter wereld. Het is voor alle Nederlanders en de Nederlandse economie van groot belang dat dit zo blijft,’ aldus Janssen.
De staatssecretaris laat onderzoeken of lijnen die nu nog in de hoofdrailnetconcessie van NS zitten in de toekomst misschien overgedragen kunnen worden aan regionale vervoerders. Het gaat dan om lijnen van Zwolle naar Leeuwarden en Groningen en de lijn Apeldoorn-Enschede. Dordrecht-Breda stond ook op het wensenlijstje van het vorige kabinet, maar uit onderzoek bleek dat het voor de reizigers geen verbetering zou opleveren als die naar een regionale vervoerder zou gaan.
FNV Spoor ziet niets in het ‘decentraliseren van sprinterdiensten’, zoals het ministerie het noemt. Janssen: ‘Het zorgt voor de komst van een nieuw management en treinen met een andere kleurtje, maar de reizigers en medewerkers schieten er niks mee op. Sterker nog, de kans is groot dat het slechter voor ze wordt, omdat de nieuwe aanbieder zo goedkoop mogelijk de lijn wil exploiteren. Bovendien gaat het dividend niet meer naar de Nederlandse schatkist, omdat de regionale vervoerders in handen zijn van Duitse en Franse staatsbedrijven.’
In een brief die ter voorbereiding van het rondetafelgesprek aan de Tweede Kamer is gestuurd, wijst FNV op de gevaren van verregaande concurrentie in het openbaar vervoer. ‘De afgelopen maanden zijn we geconfronteerd met de uitwassen daarvan, met als duidelijkste voorbeeld de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden van het grondpersoneel op Schiphol. En ook op het streekvervoer heeft marktwerking een slechte invloed. Ik ga er vanuit dat het parlement het bij het spoor niet zover wil laten komen’, aldus Janssen.