Tijdens het vakbondsoverleg met de directie van NS reizigers op 16 juni jl. heeft FNV Spoor de directie opgeroepen tot het afschalen van de landelijke dienstregeling naar een behapbaar niveau. De huidige dienstregeling is met de beschikbare capaciteit niet haalbaar en legt een te zware wissel op de medewerkers.
Nu schaalt NS nu steeds vaker ad hoc af en communiceert dat dan de avond van te voren naar medewerkers en reizigers. Daardoor worden op die momenten ad hoc de diensten na de donderdagse weekindeling (DW) gewijzigd en wordt men per dag vaak bijgestuurd. Dat vraagt te veel van de medewerkers. Diensten worden langer, steeds voller en medewerkers moeten doordat men continu wordt bijgestuurd, letterlijk van trein naar trein hollen. De normtijden worden achteloos opzij geschoven. Verder is er ondere andere bij hoofdconducteurs (HC’s) geen dag verlof meer te krijgen, wat ook zijn weerslag op het verzuim heeft.
Schaal af tot het niveau waarvoor je voldoende personeel hebt om ook tegenslagen zoals ziekteverzuim op te vangen en houd rekening met afwezigheid vanwege verlof/vakantie. NS gaf aan dat zij reeds sinds maandag 13 juni jl. de dienstregeling afgeschaald heeft. Het effect daarvan is nu nog niet meetbaar. Wij zien dat deze kleine ingreep volstrekt onvoldoende is en roepen de directie op de dienstregeling substantieel verder af te schalen. Wat ons betreft is het is beter om achteraf weer op te schalen, dan steeds maar achter de feiten aan te lopen.
Het afschalen tot een realistisch maakbare dienstregeling zorgt voor een betrouwbare dienstregeling, en dat is in belang van de reizigers. Nu stelt NS dikwijls de reizigers teleur en deze gaan daarover vaak het (vervelende) gesprek met de NS medewerkers aan. Dat verhoogd de kans op agressie en geweld tegen de NS’ers. Ook zorgt een realistische dienstregeling voor betrouwbare dienstkaarten en voorkomt dit het telkens ad hoc bijsturen. Het verlaagd ook de werkdruk bij de bijstuurders en andere indirecte NS medewerkers die samen met de eerstelijns dag in dag uit hun best doen de reizigers punctueel en veilig op de plaats van bestemming te brengen. Kortom, een sterk afgeschaalde dienstregeling zorgt voor lucht in de organisatie en daarmee weten de medewerkers dan ook weer waar ze aan toe zijn.
FNV Spoor heeft in korte tijd meerdere meldingen ontvangen over een andere organisatie van de Basis Leerweg Machinisten (BLM). NS lijkt een tekort aan instructeurs te hebben, waardoor NS kennelijk het aantal opleidingsdagen heeft ingekort. Tevens laat NS de BLM machinist voortaan een deel van de theorie zelf doen. Hiernaast, zo vernam FNV Spoor, doet NS sinds kort voor ondersteuning van het theoretisch deel van de opleiding een beroep op de mentoren. De mentor moet de aspirant dus theoretisch begeleiden en wordt deze binnen de rijdende diensten tevens verantwoordelijk voor een deel van de theoretische opleiding, iets wat normaliter de cursusleider doet. Deze geluiden baren ons zorgen.
Wij hebben NS hierover vragen gesteld. De directie moet nog reageren. Wordt dus vervolgd.