FNV voorspelt ook voor deze zomer een chaos op Schiphol bij de beveiliging en afhandeling van passagiers en bagage door gebrek aan personeel. Uit een peiling van de vakbond blijkt dat medewerkers dezelfde situatie als vorig jaar verwachten, waar de piloten soms zelfs meehielpen met het uitladen van bagage.
Joost van Doesburg, campagneleider FNV Schiphol: ‘Die chaos zorgt niet alleen voor overlast bij de passagiers. De medewerkers op Schiphol staan enorm onder druk, met stress en ziekteverzuim als gevolg en gevaar voor de vliegveiligheid.’
In de peiling onder 252 medewerkers zegt 85% dat er niet voldoende personeel is om de grote vakantiedrukte op te vangen. 89% verwacht een hoge werkdruk en 77% verwacht een hoog ziekteverzuim. Veiligheidsrisico’s wordt door 66% van de respondenten verwacht. Ook is de kans groot op vertraging (58% voorspelt dat) en lange wachtrijen (49%). Tot slot denkt 41% van de respondenten dat er net als tijdens de zomerperiode van vorig jaar bagage achter gaat blijven of op de verkeerde luchthaven terecht komt.
Door de chaos vorig jaar moesten medewerkers veel overwerken en kregen ze te weinig rust na een reeks nachtdiensten. Daarmee overtraden 11 van de 12 afhandelings- en beveiligingsbedrijven de Arbeidstijdenwet. Dat blijkt na onderzoek van de Arbeidsinspectie naar aanleiding van een klacht van FNV. De inspectie zag dat medewerkers diensten draaiden van meer dan 12 uur en werkweken van boven de 60 uur. ‘Dit zijn grove overtredingen. De bedrijven wentelen hun problemen af op de medewerkers. Dat moet stoppen’, aldus Van Doesburg.
Medewerkers die reageerden in de peiling vertellen dat ze vliegtuigen met 4 of 5 man afhandelen, terwijl dat eigenlijk met 7 moet. Ook worden stagiaires ingezet en moeten nieuwe mensen nieuwe mensen inwerken. ‘De druk op ons wordt te groot, ik heb vaak geen grip meer op de situatie aan de gate, maar ben wel verantwoordelijk voor de afhandeling, dit geeft stress’, aldus een van de respondenten.
De bedrijven op Schiphol proberen nieuw personeel te werven, maar tot nu toe lukt dat onvoldoende. ‘Voor ons is het helder: veilig en gezond je werk kunnen doen, moet het uitgangspunt zijn. Als dat niet gegarandeerd kan worden, dan moeten er vluchten geschrapt worden’, aldus Van Doesburg, ‘het personeel is het spuugzat. Zestig procent van de respondenten van onze peiling geeft aan het niet meer te accepteren als de werkdruk zo hoog oploopt dat er niet meer op een gezonde en verantwoorde manier gewerkt kan worden.’