Jawel, er is weer onderhandeld over een nieuwe cao ProRail. En dat werd tijd! FNV Spoor heeft in ieder geval de laatste weken duidelijk aangegeven weer te willen onderhandelen, daarbij alles te willen proberen: digitaal, hybride of fysiek. Maar ook dat onderhandelen alleen zin heeft als alles op tafel komt.
En vooral de grote onderwerpen als loon, looptijd en eerder stoppen met werken. Wij vonden en vinden echt dat we niet meer terug kunnen naar jou en je collega's met een bericht dat we wel onderhandeld hebben, stappen hebben gezet maar nou toevallig niet op de hoofdonderwerpen. Uiteraard hadden alle partijen een grote voorkeur voor fysiek bij elkaar komen in één zaal en dat is gelukkig ook gebeurd op dinsdag 16 februari.
Ondanks dat alle partijen blij waren weer verder te kunnen, liep het al gauw erg stroef. Even terughalen waar we de vorige keer waren geëindigd. is wel even goed. Dat kwam erop neer dat FNV Spoor vooral niet moesten denken dat er traditioneel onderhandeld ging worden. Tot elkaar komen met kleine stapjes gaat niet gebeuren. En hetgeen FNV Spoor namens haar leden aan financiële voorstellen op tafel heeft gelegd is absurd en gaat niet gebeuren. En daarmee liet men de bal bij ons liggen. FNV Spoor mocht zodoende ook de aftrap van de onderhandelingen verzorgen. We hebben duidelijk uitgelegd de verhoudingen aan tafel bij ProRail niet zo zijn dat één partij gaat dicteren hoe er onderhandeld wordt en wat de ruimte is waarbinnen onderhandeld wordt. Dat we leden hebben die betrokken zijn en via hun vakbond meebepalen hoe hun arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden eruitzien. En die verwachten dat hun werkgever zich daar gepast in opstelt.
Wij hebben onze aftrap dan ook voorzien van een voor ons grote stap in loon. Verder aangegeven een cao van een jaar prima te vinden en open te staan voor een redelijk voorstel voor een cao van 2 jaar. Maar heel belangrijk, dat deze stap voorwaardelijk is.
ProRail kwam met de reactie dat het geen grote stap was, ernstig teleurstellend en wat meer. En als we kijken waar ProRail de onderhandelingen mee begon, en waar ProRail in volhardt, dan kunnen we dit oordeel vanuit hun optiek zeker wel begrijpen. Als je kijkt waar wij vandaan komen, is het een heel ander verhaal en als ze goed hadden geluisterd ,dan hadden ze gehoord dat het een uitnodiging is om te onderhandelen. Dus nog maar eens in de herhaling gegaan.
Wij waren zelf al wat verbaast over de communicatie van ProRail over de onderhandelingen en begrijpen dat er wat verwarring is ontstaan. Allereerst maar even…nee, er is geen akkoord! Er zijn stappen gezet maar er nog sprake van behoorlijk verschillen en dus veel werk aan de winkel.
Gezien de manier van communiceren denken wij dat ProRail eigenlijk niet meer echt wil onderhandelen en volgende keer op enig moment een eindbod op tafel wil gaan leggen.
Nee er is niet met ons gedeeld waarom ProRail zich rechtstreeks tot VL richt in de communicatie op Focus en ook niet waarom heel VL nog een apart bericht heeft gehad over de onderhandelingen nog voor het bericht op Focus werd geplaatst.
Ook lijkt het nu alsof ProRail 2x 2% loonsverhoging biedt, dat zou dan een nieuwe ontwikkeling zijn. Aan tafel werd tot op heden gewoon nog gesproken van 2x 2% loonruimte. Het staat er wel, dus lijkt het er inderdaad op dat ProRail in navolging van FNV Spoor een stap in loon heeft gezet. En dat is positief voor de volgende onderhandelingen.
Nee inderdaad, lang niet alle informatie is gegeven. Er zijn belangrijke details en open punten die jullie nodig hebben om een goed oordeel te kunnen geven over wat er op dit moment ligt.
Heb je vragen of opmerkingen? Laat het één van de FNV-kaderleden weten of neem contact met Michiel Boer: michiel.boer@fnv.nl