Cao afspraken DHL e-com

Redactie
Door Redactie 10 december 2021

In de nieuwe cao DHL e-com staan onder andere een loonsverhoging van 12,75 naar 13,25, en de zwaarwerkregeling geldt nu ook voor DHL parcel.

dhl bezorger

Dit zij de cao afspraken

  1. Loonsverhoging per 1 januari 2022 zoals afgesproken in de cao:
    -het uurloon voor pakketbezorgers gaat van € 12,75 naar € 13,25 bruto.
    -de lonen van Kantoor- en Loods personeel worden verhoogd met 3%.
  1. De zwaar werk regeling zoals afgesproken voor Transport & Logistiek geldt per 1 april 2022 ook voor werknemers van DHL Parcel/e-Comm. De regeling is een tijdelijke regeling. Deelname is mogelijk vanaf 1 april 2022 tot en met 31 december 2025. De doelgroep is mensen met geboortejaren 1955 tot en met september 1961. Om te kunnen deelnemen aan de zwaarwerkregeling gelden een aantal voorwaarden. Die zijn te vinden op  www.zwaarwerkregelingvervoer.nl
  1. Per 1 januari 2023 gaat Kantoor- en Loodspersoneel over naar de cao DHL Parcel. In overleg met vakbonden is vastgesteld dat personeel er niet op achteruit gaat. In januari en februari 2022 krijgen alle mensen die hierbij betrokken zijn een gesprek met de werkgever.

Verloning van gewerkte uren van bezorgers

FNV heeft vragen ontvangen van bezorgers over een correcte betaling van gewerkte uren. Dit hebben we besproken bij DHL e-Comm. Onderstaand overzicht geeft antwoord op een aantal van jullie vragen.

  1. Welke werkzaamheden worden betaald?
    -inrit scannen met PDA en laden
    -aanrijden naar het 4 cijferige postcodegebied
    - bezorgen en afhalen (aanhuis, servicepoint en buurtpunt)
    -terugrijden naar Cityhub
    -afmelden en inleveren retouren (inclusief ‘sprets’) en afhalers.
  1. Correctieformulier
    Bij afwijkingen van bovenstaande ‘5 stappen proces’ meldt je dit aan het einde van je dienst bij de CHM of zijn assistent. Samen met de CHM vul je een correctieformulier in. Bij de eerstvolgende loonbetaling zie je of de correctie is goedgekeurd.

    Bij afwijkingen van de dienst moet je denken aan:
    - Je moet wachten omdat er nog geen voertuig beschikbaar is om je route mee te rijden
    - Meer wachttijd bij het servicepunt
    - Systeemstoringen of vertraging oplopen doordat de sortering niet op tijd klaar is.
    - Pech onderweg, files of slechte weersomstandigheden
  1. Bezorgersloket
    Als de cityhubmanager ten onrechte de correctie niet toekent of je correctieformulier niet in behandeling neemt, neem dan contact op met het bezorgersloket: Telefoon: 088- 0183360,
    e-mail: info.bestellers@dhl.com   

Matrix uurloon

Door de afspraak van het matrix uurloon kan de bezorger zelf het tempo bepalen van bezorging. Sommige mensen zijn sneller en anderen langzamer. Ben je sneller dan kan je tot wel € 14 per uur verdienen. Ben je langzamer, dat geeft niet, dan zal dat eerder € 12 per uur of lager zijn, maar in ieder geval het minimumloon + €1 = € 10,82.

Bij de cityhubmanager kan je inzicht krijgen in de werktijdentabel. Hierin staat ook de productiviteitsnorm per postwijk. Dat is gemiddeld 20 stops per uur in een wijk. Daarnaast kun je met al je vragen over je gewerkte en betaalde uren contact opnemen met het bestellers loket.

Tot slot

De cityhubmanager is verantwoordelijk voor het sorteerproces en het voorbereiden van de routes. Het sorteren hoort dus niet bij de werkzaamheden van jou als bezorger, behalve als je hiervoor van de cityhubmanager een vergoeding ontvangt.

Als het één en ander toch niet loopt zoals het hoort, stuur je vraag dan naar de FNV. Zie hieronder mijn e-mailadres.

Wij wensen iedereen veel sterkte met de drukke bezorg periode.

Hele fijne Kerstdagen en een gezond Nieuw Jaar!

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.