Looneis en loonbod voor nieuwe cao DHL Parcel liggen nog ver uit elkaar

Door Redactie 5 juni 2020

Op 4 juni was de vijfde onderhandelingsronde voor de nieuwe cao DHL Parcel. Je werkgever heeft tijdens dit overleg een voorstel gedaan over de overwerk- en onregelmatigheidstoeslag, de planning tool en een loonbod op tafel gelegd. De gezamenlijke vakbonden FNV en CNV hebben al direct laten weten dat de loonsverhoging te laat en te weinig is. Jij verdient beter.

Looneis en loonbod voor nieuwe cao DHL Parcel liggen nog ver uit elkaar

Overwerk- en Onregelmatigheidstoeslag

Volgens de huidige cao geldt dat je niet tegelijk een overwerk- en een onregelmatigheidstoeslag kan ontvangen. Als die met elkaar overlappen, dan krijg je alleen het hoogste toeslagpercentage uitbetaald. De werkgever stelt nu voor dat bij samenloop van overwerktoeslag en ORT allebei de toeslagen worden uitbetaald. Voor overwerk wordt dan wel de toeslag aangepast naar 30 % voor alle tijden en dagen. De referteperiode voor overwerk gaat van 1 week naar 4 weken. De onregelmatigheidstoeslag blijft zoals die is, maar voor de zondag wordt die aangepast naar een toeslag van 50%. DHL trekt het voorstel in om de ORT tussen 18.00 – 20.00 uur te laten vervallen. Als je dit toepast dan leidt dit volgens de werkgever tot een loonsverhoging van 1% – 1,8% voor alle medewerkers.

FNV en CNV zijn gematigd positief over dit voorstel voor de overwerk- en onregelmatigheidstoeslag. We hebben de werkgever wel laten weten dat we de zondag er buiten willen houden.

Nieuwe Planningstool

Met de planningstool kan de medewerker zelf zijn diensten plannen. Je hebt hierdoor meer invloed op je werktijden en diensten. Roosters zijn daardoor langer van te voren bekend, er ontstaan minder halve diensten en ook verlof is dan langer van te voren bekend.

Om dit te realiseren is het nodig dat de referteperiode voor overwerk wordt verlengd van 1 week naar 4 weken. Je gaat er bij eenzelfde werkpatroon financieel niet op achteruit. Je roostert zelf 4 weken in. Daardoor kan niet de situatie ontstaan dat overuren die in de eerste weken zijn gemaakt in de laatste week vervallen door korte diensten of geen diensten.

Flexibel roosteren

De werkgever gaat akkoord dat je een 4-daagse werkweek kan realiseren met extra vakantie dagen uit het a la carte systeem, zonder aanpassing van het contract.

Pensioen

Om eerder te kunnen stoppen met werken mag je de bovenwettelijke vakantiedagen sparen tot 50 weken en de verruiming die het pensioenakkoord biedt.

Loonbod werkgever

De werkgever wil een cao voor de periode van 3 jaar en biedt:

• Per 1 juli 2020 een loonsverhoging van 2,5%.
  • Per 1 april 2021 wordt het maximum van de loonschaal van rijdend personeel verhoogd met 3%.
  • Per 1 juli 2021 een loonsverhoging van 1,75%.
  • Per 1 juli 2022 een loonsverhoging van 1,75%.

Reactie vakbonden

De vakbonden FNV en CNV hebben direct aan je werkgever laten weten dat de loonsverhoging te laat en te weinig is. Medewerkers verwachten echt een beter loonbod. Ze komen om in het werk op de terminals. Daarbij willen ze waardering voor de periode waarin zij aan het begin van de pandemie doorwerkten toen heel Nederland in lockdown ging. Dus we zijn er voorlopig nog niet. Er is nog een gat tussen onze looneis van 5% per jaar met ingang van 1 januari 2020 en dat wat de werkgever biedt.

We houden je op de hoogte.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.