Onderhandelingen cao Zwembaden verlopen stroef

Op 17 juli hopelijk meer duidelijkheid

Door Redactie 14 juni 2024

FNV en CNV onderhandelden op 11 juni met de werkgeversorganisatie WiZZ over de nieuwe cao Zwembaden. We zijn die middag niet veel verder gekomen. Meerdere keren dreigden de onderhandelingen zelfs te klappen. Toch is besloten om verder te praten in de hoop binnenkort tot een waardige cao te komen.

Eerlijk loon

FNV-Bestuurder Ingrid Koppelman: “Eerlijk loon is ons uitgangspunt bij deze onderhandelingen. Voor ons betekent dat een loon dat de koopkracht behoudt en het liefst verbetert. Daarom willen we eerst het koopkrachtgat dat er in deze cao is zo snel mogelijk dichten. Daar zitten de medewerkers op te wachten. Want ze voelen nu de pijn van de hoge inflatie. Dit stond deze middag op de agenda: hoe bereken je dat gat? Daar kwamen we al niet uit. Dat het gat er is, zijn we het over eens. Het percentage niet.”

Zware middag

De FNV-delegatie, bestaande uit kaderleden Eveline Bagijn en Ardi Boenink, samen met Algemeen Bestuurslid Gissella Arends, zag de partijen worstelen met de onderhandelingsruimte. Er is onenigheid over de termijn en het inflatiecijfer dat gebruikt moet worden voor de berekeningen. Het maakt veel uit welke termijn je kiest waarop je de inflatie achterstand berekent. Ook maakt het uit met welk inflatiecijfer je rekent: gewoon of afgeleid. De vakbonden kijken liever korter terug en de WiZZ liefst langer.

Ook heeft de FNV duidelijk aangegeven dat meerjarige cao-afspraken (de werkgevers willen dat) alleen gemaakt worden als het koopkrachtgat met het gewone inflatiegetal wordt gedicht. Eveline: "Je kunt de pijn die je nu in je portemonnee voelt niet uitsmeren over meerdere jaren. Dan zijn de mensen al vertrokken naar banen waar ze wel van kunnen leven. Met al die kleine contractjes kun je niet rondkomen van dit salaris. FNV heeft voorstellen gedaan om werknemers te motiveren meer uren te werken, maar de werkgevers zijn het hier niet mee eens."

Onderhandelingsruimte beperkt

Koppelman: “Ik heb mijn best gedaan om te zoeken naar de onderhandelingsruimte. Die moet er zijn, anders zitten we voor niks aan tafel. Onze leden willen in 2024 nog een loonsverhoging die de inflatie recht doet. De volgende ronde moet veel duidelijk worden. Waar ik de vorige keer nog wat hoopvol was, zie ik nu een zware klus te klaren. We liggen wel ver uit elkaar. Hoever dat is, wil ik de volgende keer zo duidelijk hebben dat ook de werkgevers met hun bod naar buiten komen. Of dat leidt tot een nieuwe cao, is de hamvraag. Op 17 juli gaan we duidelijkheid krijgen, van beide zijden! Dat wordt de beslissende ronde.”

Onzekere uitkomst

Kortom: veel onzekerheden in de onderhandelingen. Daarom willen we graag weten of je onze inzet steunt. We komen langs op locaties in Zuid- en Noord-Holland, Midden-Nederland en Limburg. Wil je dat we bij jouw zwembad langskomen of heb je vragen? Mail dan naar Corné Schep, consulent Zwembaden, corne.schep@fnv.nl. Ook kun je bij Corné online bijeenkomsten aanvragen.

Meer leden = meer kracht

Een goede cao met een stevige loonsverhoging ontstaat niet vanzelf. Daar is een sterke vakbond voor nodig. Meer leden = meer kracht aan de onderhandelingstafel. Ben je nog geen lid van de FNV? Word lid van de FNV en maak gebruik van de actie eerste vier maanden 25 euro!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.