Cao Zwembaden: groot gat tussen eisen FNV en wat werkgevers bieden

Salarissen moeten met minimaal 9% omhoog

Door Redactie 22 mei 2024

Op 16 mei was de tweede onderhandelingsronde voor jouw cao Zwembaden. In het eerste overleg hebben wij onze inzetbrief toegelicht. Nu waren de werkgevers aan de beurt. Er zit een groot gat tussen wat wij eisen en wat de werkgevers bieden.

Taart geven Zwembaden

Juiste inschaling

We zijn de onderhandelingen gestart met het aanbieden van een taart namens de leden. Op die taart stond één van onze wensen: juiste inschaling. Dit omdat we vinden dat een eerlijk loon, een stukje waardering, begint bij de juiste inschaling.

Werkgevers bieden veel te weinig

Een zoete start dus, na het zuur dat we proefden na het lezen van de WiZZ-inzetbrief. Zij bieden 0% erbij in 2024 en een driejarige cao met daarin een aangepaste inflatiecorrectie.

Reparatie koopkracht

Na de verder heldere toelichting van de werkgevers kwamen we - WiZZ en vakbonden - tot verschillende conclusies over wat de loonverhoging zou moeten zijn om de inflatie in te lopen.

Gat is groot

Positief is dat we beiden dat koopkrachtgat willen dichten. Wij willen daarom tot één gelijkluidende berekening en periode komen. Hoe groot is het koopkrachtgat vanaf 1 januari 2017? Dat gat willen we repareren. Onze berekening komt uit op 9%. Het gat is dus groot met het loonbod van de werkgevers.

Loongebouw moet worden aangepast

We sluiten geen meerjarige cao’s af, tenzij de werkgever voldoende biedt in de gemaakte afspraken. Tot slot hebben we benadrukt dat in deze cao het loongebouw per direct moet worden aangepast.

Dat een geschoolde zwemonderwijzer op het wettelijk minimumloon (WML) start, is slecht voor het imago van het vak. Ook kruipt het salaris van een leidinggevende zo steeds dichter toe naar het minimumloon. Dit is onacceptabel.

Volgende onderhandelingen in juni en juli

Tijdens de volgende onderhandelingen bespreken we de berekening van de inflatiecorrectie en het aanpassen van het loongebouw. Dit doen we op 11 juni en 17 juli aanstaande.

Betrek zoveel mogelijk collega’s bij de onderhandelingen

Betrek zoveel mogelijk collega’s bij deze onderhandelingen. De cao is van jullie allemaal en het is belangrijk dat het gaat leven. Omdat het gat groot is tussen wat wij willen en wat de werkgevers bieden, zal het dichten hiervan niet eenvoudig verlopen.

Jouw loon moet omhoog

Wil jij jouw boodschappenkarretje blijven kunnen betalen en wil jouw vak zijn waarde behouden, dan moet ook jouw prijskaartje omhoog. Met het minimumloon trek je geen gekwalificeerd personeel naar het bad. Samen moeten we duidelijk maken (aan jouw werkgever, aan jullie aandeelhouders) dat niet jouw inkomen het kind van de rekening wordt. Jij verdient beter, namelijk een eerlijk loon.

Blijf betrokken

Blijf betrokken door  onze actiepagina te volgen, of onze Facebookpagina. Je kunt ons ook mailen als je een vraag hebt of als je iets van het hart moet, fnvzwembaden@fnv.nl.

Word lid van de FNV

Hoe meer leden, hoe sterker we staan, en hoe beter de afspraken die we voor jou kunnen maken. Nog een lid? Word dat dan nu. Elk (nieuw) lid ontvangt van ons een FNV-bandje waarmee je laat zien dat jij ook gaat voor een eerlijk loon.

Maak een ander lid

Ken jij collega’s, vrienden of familie die baat kunnen hebben bij een lidmaatschap? Nodig ze dan uit om ook FNV-lid te worden. Want samen staan we sterker! Als dank ontvang jij dan € 10 van ons.

Maak een ander lid

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.