Zwemles is onderwijs

Ook jij verdient beter

Door Redactie 5 december 2022

Met 'zwemles is onderwijs' willen wij aandacht vragen voor de kwaliteit van het zwemonderwijs, waarin de zwemonderwijzer centraal staat. Zwemles geven is een vak, het is onderwijs. Daar hoort een passende beloning bij.

Veel verantwoordelijkheid

Een zwemonderwijzer staat zelfstandig aan de badrand, heeft een vak geleerd en houdt dat vak up-to-date. Jij draagt veel verantwoordelijkheid en bent persoonlijk aansprakelijk voor wat er onder jouw toezicht gebeurt. Ook laten onze enquĂȘtes keer op keer zien dat het werken in een zwembad ook mentaal en fysiek zwaar werk is. Al deze omstandigheden horen mee te wegen in de waardering van het vak.

Deel de video

De FNV heeft een video gelanceerd in het kader van onze campagne Nederland verdient beter. Want ook de zwemonderwijzers verdienen beter. De video is vaak bekeken en veel gedeeld. Zowel op Facebook als LinkedIn kreeg onze missie zwemonderwijzers beter te betalen veel steun.

Bekijk het hier en deel het ook in jouw netwerk, WhatsApp-groep of op social media.

Column Zwembadbranche

FNV-bestuurder in de zwembaden Ingrid Koppelman schreef een column in het magazine van de Zwembadbranche. Je leest het hier. De titel dekt de lading.

Dag van de Zwemonderwijzer

Wil je met ons in gesprek over zwemles is onderwijs? Ontmoet dan de bestuurder en onze kaderleden tijdens de dag van de Zwemonderwijzer op 16 december bij Kontakt der Kontinenten in Soesterberg.

Ingrid Koppelman geeft een workshop over wel of niet meer geld verdienen als zzp’er. In deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt, moeten mensen goed weten wat ze waard zijn. Daar staat de vakbond voor. Maar ook dat je gezond en veilig je werk kunt doen. Werken moet lonen, maar ook voldoende zekerheid bieden.

Sluit je aan

De FNV gaat de komende tijd verder met de campagne NL Verdient beter, met aandacht voor het zwemonderwijs. Voel jij je ook niet voldoende gewaardeerd? Kun jij die boodschap overbrengen op je collega’s die nog niet lid zijn? Zorg dat we samen gaan strijden dat zwemles als onderwijs wordt gezien en betaald!

Zie onze lid-werf-lid actie. Lid worden is nu extra aantrekkelijk, 6 maanden voor maar 25 euro. Nodig nu collega’s, vrienden of familie uit om ook lid te worden. Als dank ontvang jij 10 euro van ons!