Verbeterd eindbod cao Zwembaden

Leden zijn aan zet

Door Redactie 2 februari 2023

Afgelopen vrijdag, 27 januari zaten cao-partijen weer om tafel om het vastgelopen cao-traject van de zwembaden vlot te trekken. Er zijn enkele grote stappen daartoe gezet. Toch ligt het loonbod wat de FNV betreft te ver af van wat wij wensen om te spreken van een onderhandelingsresultaat. In vergelijking met het vorige eindbod hebben de werkgevers wel een verbeterd eindbod gedaan. Onderaan de pagina kun je je stem uitbrengen.

cao Zwembaden

Koopkrachtreparatie

Voor de FNV was het belangrijk om tegemoet te komen aan de duidelijke wens van de leden om in 2023 een deel van de verloren koopkracht terug te krijgen. Met 8% erbij eind 2023 en 2% in 2024, loop jij 10% in op de verloren koopkracht.

De looptijd van de cao is door de onderhandelingen verkort tot 30 september 2024, waardoor jij per 1 oktober 2024 nog een salarisverhoging kunt verwachten. Het verbeterde eindbod levert jou in totaal 1% extra op over een kortere looptijd. Samen met de lagere pensioenafdracht ga jij er in 21 maanden dus 10,3% in salaris op vooruit, gemiddeld net geen 6% per 12 maanden.

Andere afspraken

Er zijn naar aanleiding van onze inzetbrief verbeteringen gemaakt in de nieuwe cao. Aparte schalen voor hulpkrachten zijn afgeschaft en eind 2024 zijn ook de jeugdschalen voor 19, 20 en 21 jaar afgeschaft. De jaarurensystematiek komt er alleen voor die bedrijven die dispensatie aanvragen. In de sociale agenda werken we aan het bevorderen van de duurzame inzetbaarheid en het verbeteren van het imago van de sector.

Lees hier het verbeterd eindbod

Werkgevers bewegen

Ingrid Koppelman - bestuurder FNV Sport & Bewegen - ziet dus plussen maar ook minnen. Koppelman: “Werkgevers hebben echt bewogen, als eerst door weer met ons om tafel te gaan zitten. We hadden hen de reacties op de vorige raadpleging geanonimiseerd toegestuurd. Die signalen waren niet mis te verstaan. Door te schuiven met percentages en de looptijd, hebben ze aan twee wensen gehoor gegeven: 8% in 2023, en een kortere looptijd waardoor er ook in 2024 onderhandeld gaat worden. Voor nu gemiddeld net geen 6%; prima in deze branche die geleden heeft onder alle crises, maar voor ons is het loonbod te weinig. Ook is het voor nu het maximaal haalbare.”

Tafel of oppositiebank

Het is aan jou om te bepalen of je deze afspraken goed genoeg vindt. De FNV brancheraad vindt het belangrijk dat jouw stem laat zien hoe jij denkt dat we kunnen bouwen aan de toekomst van deze branche. Er is genoeg te doen. De nieuwe cao gaat er komen als de CNV-leden hun onderhandelingsresultaat gaan goedkeuren.

Koppelman: “We kunnen niet gelijk van de kelder naar de zolder, maar we zijn wel op de eerste verdieping uitgekomen. Er is liggen belangrijke klussen voor ons. Bouwen we aan dit toekomstbestendige huis het best aan de cao-tafel of beter in de oppositiebank? Dat is de vraag die jij ook beantwoordt door je stem uit te brengen. We hopen dat veel leden weer van zich laten horen.”

Breng je stem uit

De stemming over dit verbeterd eindbod loopt tot 8 februari 20.00 uur.

Stem voor een beter eindbod

Ledenvergadering

Wil je met elkaar en met de bestuurder in gesprek over dit verbeterd eindbod? Dat kan op vrijdag 3 februari van 10.30-12.00 uur. Meld je aan via fnvzwembaden@fnv.nl en je ontvangt een Teams-link.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.