Update onderhandelingen herinrichting Service Stations

Redactie
Door Redactie 28 juni 2021

Vakbonden doen NS een concreet tegenvoorstel in onderhandelingen Herinrichting service en stations

Onderbouwing van de cijfers onderbreekt

Donderdagavond 26 juni vond alweer de 4e onderhandelingsronde tussen vakbonden en directie NS S&O plaats omtrent de plannen van de directie voor service stations die leiden tot substantieel krimp van aantal medewerkers en servicepunten op stations. Tijdens alle onderhandelingsronden hebben de vakbonden NS meerdere malen gevraagd om met onderbouwing van de cijfers te komen waarop de directie van NS haar voorgenomen besluiten heeft gebaseerd. NS geeft aan geen onderbouwing te hebben en dat de keuzes niet te objectiveren zijn. Dit zorgt ervoor dat wij als vakbonden de plannen zoals NS neerlegt, niet kunnen accepteren.

Ons tegenvoorstel is dan ook gebaseerd op de input van de medewerkers en aantal fte’s die nodig zijn om te zorgen voor robuuste en uitvoerbare roosters. Waarbij wij uitgaan van het belang voor de service stations medewerkers, maar ook voor alle andere NS’ers. De wens van de directie om NS kleiner te maken, zorgt er namelijk ook voor dat er steeds minder plaats “in de herberg” zal zijn. Dit heeft vergaande gevolgen voor NS’ers die op een bepaald moment niet meer in de eigen functie meekunnen. Dat is ook niet in het belang van onze leden.

Daarnaast weegt het zwaar dat de plannen de sociale veiligheid van de medewerkers en reizigers in het geding brengen. Tenslotte neemt de werkdruk voor de andere op stations aanwezige geüniformeerde NS’ers toe. Want geen of minder service stations medewerkers betekent dat de reizigers collega’s in allerlei functies zullen aanspreken met hun vragen en een antwoord verwachten. Ook als je net onderweg naar de trein bent die je op tijd wilt laten vertrekken of op weg bent naar je pauze.

Wat willen de vakbonden

Minimaal één infobalie

De vakbonden willen dat NS nog steeds zorgdraagt dat er minimaal één infobalie aanwezig blijft op alle stations waar nu ook medewerkers aanwezig zijn met een werkbare bezetting. Deze balies dienen te voldoen aan alle wettelijke veiligheids- en Arbonormen. Verder dienen de noodzakelijke faciliteiten voor de medewerkers gewaarborgd te zijn, denk hierbij aan fatsoenlijk sanitair, fatsoenlijke schaft- en omkleedruimtes en schoon water. Bij deze infobalies dienen de medewerkers toegang te hebben tot alle systemen ten behoeve van dienstverlening en verkoop richting de klant. Daarnaast kunnen deze medewerkers EHBO verlenen, ontruimingsleider/brandwacht zijn zoals heden het geval is.

Alleen dienst doen is niet acceptabel

De vakbonden kunnen zich niet vinden in het concept Full Service Light. Dit brengt de sociale veiligheid van de medewerkers in gevaar en zorgt ook voor frustratie bij de reizigers. Denk aan pauzetijden waarbij niemand aanwezig is om de klant te woord te staan. De vakbonden stellen voor om van alle Full Service Light stations gewoon een Full service station te maken en op sommige stations Samen Service. Full Service Light is alleen acceptabel als het gaat om een bestaande situatie of een upgrade van selfservice.

Verkoop NS online producten

Alle NS online producten moeten, zonder beperking of voorwaarde, ook door de servicemedewerkers van NS verkoopbaar zijn.

Achtervang klantenservice

Service medewerkers dienen als achtervangers van de klantenservice. Zowel als het gaat om chat, mail als de telefoon. Dit kan ook voor NS Internationaal op de stations waar voor internationaal opgeleide medewerkers aanwezig zijn, eventueel ook Telesales.

Lijst met stations

Zoals bij jullie bekend, staan de vakbonden niet achter de huidige plannen van de directie omtrent de toekomst van Service & Stations. De vakbonden zijn van mening dat met een toekomstbestendig inzetmodel voldoende zinvol werk is om service op alle stations te kunnen waarborgen. Daardoor voelt het ongemakkelijk om met een tegenvoorstel te komen. Echter beseffen wij als vakbonden dat je in onderhandelingen stappen moet zetten en daar ook de verantwoordelijkheid voor moet nemen. Daarom hebben de vakbonden het volgende aan NS voorgesteld:

Standplaats NS Vakbonden Argumenten
Alkmaar Self Service Full Service
  • Toerisme
  • Leegloop NH buiten Groot Amsterdam
Deventer Samen Service Samen Service  
Amsterdam Bijlmer Arena Self Service Samen Service
  • Veel evenementen
  • Sociale veiligheid
Gouda Self Service Samen Service
  • RNet (machinisten in opleiding zonder conducteur)
  • Toeristen
  • Nr. 4 vertrekkende treinen
  • Internationaal verkeer
  • Omleidingsroute als de route over Schiphol en Haarlem of Den Haag en Rotterdam gestremd is)
  • Knooppunt
Lelystad Centrum Self Service Samen Service
  • Komst vliegveld
Hengelo Self Service Samen Service
  • Internationale overstap
  • Drugstoerisme (sociale veiligheid)
Hilversum Self Service Infobalie  
Hoorn Self Service Infobalie  
Roermond Self Service Infobalie  
Roosendaal Self Service Infobalie  
Tilburg Self Service Infobalie  
Venlo Self Service Infobalie  
Heerlen Self Service Infobalie  

 

Op de lijst voor Full Service Light

Standplaats NS Vakbonden Argumenten
Enschede Full Service Light Samen Service  
Leeuwarden Full Service Light Full Service
  • Regionale positie
  • Aanwezigheid Arriva
Maastricht Full Service Light Full Service
  • Concurentiepositie
  • Toerisme
  • Universiteit met veel internationale studenten
  • Grens gebied
  • Regionale positie
Zaandam Full Service Light Samen Service  

Continuering van Servicemedewerkers Internationaal op station

Standplaats NS Vakbonden Argumenten
Breda                                       
  • Belangrijk grens station
Den Haag    
  • Regeringsstad met veel ambassades, toeristen.

 

Hoe nu verder?

Tijdens de vorige onderhandelingsronde heeft NS heel duidelijk aangegeven dat er geen sprake is van een eindbod en dat er nog ruimte is voor een tegenvoorstel van de vakbonden. Tijdens de laatste onderhandelingsronde heeft NS echter geen beweging meer gemaakt richting de vakbonden. Wel heeft NS aangegeven terug te komen op het tegenvoorstel van de vakbonden, maar ook over de personele gevolgen met de vakbonden te willen praten. De vakbonden hebben nogmaals benadrukt dat zolang wij er nu niet met elkaar uitkomen, de stap naar onderhandelingen over personele gevolgen niet gezet kan worden. NS komt met een schriftelijke reactie naar aanleiding van het voorstel van de vakbonden. Uiteindelijk is het aan de leden van de vakbonden wat acceptabel of niet acceptabel is.

Met vriendelijke groeten,

Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor
Roos Rahimi, bestuurder FNV Spoor
Wim Eilert, bestuurder VVMC
Rob de Groot, bestuurder VVMC
Ike Wiersinga, bestuurder CNV Vakmensen

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.